S-a stabilit care a fost vremea în perioadă antică a planetei Marte

22 aug. 2020,, 05:00   Ştiinţă şi IT

Un nou studiu realizat de Universitatea Texas din Austin îi ajută pe oamenii de știință să adune date despre climatul antic al planetei Marte, arătînd cît de multe precipitații și topiri de zăpadă au umplut fundul lacurilor și rîurile cu 3,5 - 4 miliarde de ani în urmă.

Clima antică de pe Marte este un mister pentru oamenii de știință. Pentru geologi, existența albiilor de rîuri și paleolacuri - bazine ale unor lacuri vechi - pictează o imagine a unei planete cu precipitații semnificative sau zăpadă. Dar oamenii de știință specializați în modelele computerizate ale climei planetei nu au reușit să reproducă clima antică cu multă apă lichidă prezentă suficient de mult pentru a ține cont de geologia observată.

În timpul studiului, oamenii de știință au descoperit că precipitațiile ar fi trebuit să constituie între 4 și 159 m într-un singur episod pentru a umple lacurile și, în unele cazuri, pentru a furniza suficientă apă pentru a revărsa și a sparge bazinele lacurilor.

Oamenii de știință au investigat 96 de lacuri de piscine deschise și închise și bazinele lor hidrografice, despre care se crede că s-au format între 3,5 și 4 miliarde de ani în urmă. Folosind imagini prin satelit și topografie, ei au măsurat suprafața lacurilor și bazinelor hidrografice, precum și volumele lacurilor și au luat în considerare evaporarea potențială pentru a afla cît de multă apă este necesară pentru a umple lacurile.

Un alt mare mister este cît timp ar trebui să dureze un episod de ploaie sau topire a zăpezii: zile, ani sau mii de ani. Potrivit oamenilor de știință, aceasta este următoarea etapă a studiului.