„Robotul” care poate prezice ce planete se vor ciocni între ele

27 iul. 2020,, 05:00   Ştiinţă şi IT

O echipă de astrofizicieni ai NASA a pus „soarta” unor întregi sisteme stelare în „mîinile” unui algoritm de inteligență artificială. Și matematica a prevăzut un pic de viitor.

Sistemul a fost numit SPOCK, de către astrofizicianul de la Universitatea Princeton, Daniel Tamayo: „Am numit modelul SPOCK – Stabilitatea configurațiilor orbitale planetare Klassifier – în parte pentru că modelul stabilește dacă sistemele vor «trăi» mult timp și vor prospera”, a spus Tamayo.

În ceea ce privește funcționarea, sistemul nu decide, de fapt, care planete vor supraviețui și care nu. Dar poate prezice căile exoplanetelor și poate determina care vor rămîne stabile și care se vor izbi în alte planete sau stele, mult mai precis și la o scară mai mare decît au putut vreodată oamenii, scrie playtech.ro.

„De cînd a fost descoperită prima exoplanetă în 1995, oamenii de știință au descoperit peste 4.000 de sisteme solare. Peste 700 dintre ele sînt în sistemele de stele care conțin mai multe planete, ceea ce le poate pune în pericol de coliziuni devastatoare. Nu putem spune categoric dacă un sistem solar va fi în regulă, iar altul va fi distrus în curînd. În schimb, obiectivul este, pentru un sistem dat, de a exclude toate posibilitățile de coliziune.”
Daniel Tamayo

Exoplanetele sînt de interes pentru astronomi, deoarece ar putea fi locuri cu viață extraterestră

Universul este plin de mistere și lucruri neobișnuite, iar oamenii de știință au descoperit o mulțime de planete în ultimele două decenii. Una dintre cele mai interesante e o planetă cu patru anotimpuri în doar 36 de ore. Satelitul NASA cunoscut sub numele de TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) a fost trimis în spațiu special pentru a căuta exoplanete.

De altfel, a fost folosit acum pentru identificarea de noi detalii cu privire la una dintre cele mai extreme planete existente. Este vorba depre KELT-9 b, planeta mai fierbinte decît unele stele din Univers, dar care trece, în același timp, prin patru anotimpuri într-un timp extrem de scurt, de doar 36 de ore. Această planetă este desemnată ca fiind cea mai fierbinte exoplanetă descoperită pînă acum. Temperaturile sale ajung la 4.300 de grade Celsius.

Cînd planeta trece prind dreptul polilor stelei, trăiește un fel de vară, iar cînd trece prin dreptul ecuatorului mai rece, trăiește un fel de iarnă. Asta înseamnă că KELT-9 b experimentează două veri și două ierni în fiecare „an”, cu fiecare sezon durînd aproximativ nouă ore, după cum a explicat NASA.