Poluarea Arcticului cu lumină afectează peștii și zooplanctonul pînă la o adîncime de 200 m

25 mar. 2020,, 04:00   Ştiinţă şi IT

Poluarea Arcticului cu lumina afectează peștii și zooplanctonul pînă la o adîncime de 200 m.

Aceasta este concluzia făcută de oamenii de știință de la Universitatea Arctică din Norvegia, care au studiat reacția animalelor marine la lumină în timpul nopții polare. Lucrarea a fost publicată în revista Commun Biol.

Noaptea polară arctică este perioada în care soarele rămîne sub orizont pentru întregul ciclu de 24 de ore. În acest moment în Arctică e întuneric. Pînă în prezent se credea că lipsa de lumină a făcut ca organismele marine să fie inactive în această perioadă.

Cu toate acestea, oamenii de știință știau deja că în timpul nopții polare viața în mare nu încetează - observațiile au arătat că păsările continuă să vîneze peștele și zooplanctonul care are proprietăți bioluminiscente.

Într-un nou studiu, oamenii de știință au stabilit cîtă lumină are nevoie de un organism marin pentru a-și schimba comportamentul în această perioadă. Lucrarea a arătat că unele animale devin mai active atunci cînd sînt expuse la lumină, a căreia intensitate constituie doar o milionime din lumina zilei. Acestea includ celulele de alge, care, atunci cînd sînt iradiate, capătă rapid într-o stare fotoactivă.

„Am fost capabili să documentăm procesele biologice controlate de lumină care continuă în timpul nopții polare. Multe specii de pești și zooplancton rămîn active și migrează vertical în apă timp de 24 de ore. Aceste migrații sînt reglementate pe deplin de mici modificări ale luminii solare sau a lunii. Chiar și lumina unei nave de cercetare sau a unei nave care evaluează stocurile de zooplancton și pește poate afecta organismele de pînă la 200 de metri sub suprafața oceanului ”, spune Jörgen Berge, autorul principal al studiului.