Oamenii de Neanderthal ar fi inventat un obiect pe care îl folosim astăzi zilnic

20 apr. 2020,, 23:04   Ştiinţă şi IT

Cercetatorii au descoperit in sudul Frantei o portiune mica a unui obiect creat de oameni de Neanderthal - o sfoara. E prima dovada a unei tehnologii textile descoperita pana acum si o dovada a abilitatilor speciei antice, scrie Gizmodo, potrivit digi-world.tv.

Oamenii de Neanderthal au creat lipici, purtau taloane de vultur drept bijuterii, se decorau cu pene, faceau focuri, pictau peretii pesterilor si creau unelte din scoici. Acum, expertii sustin ca au mai avut o reusita impresionanta, sfoara, potrivit unui studiu publicat in jurnalul Scientific Reports.

Potrivit arheologului Bruce Hardy, cercetator in cadrul Colegiului Kenyon, Ohio, SUA, aceasta descoperire e inca o dovada ca oamenii de Neanderthal aveau o capacitate cerebrala comparabila cu cea a stramosilor anatomici ai oamenilor.

“Sfoara, o tehnologie textila in general, e un exemplu de intrebuintare infinita a resurselor finite,” a declarat Hardy. “Incepi prin a rasuci fibrele intr-un fir tors. Mai multe fire toarse sînt rasucite pentru a crea o ata, mai multe ate pentru a crea o sfoara si tot asa.”

Inainte de aceasta descoperire, cea mai veche dovada a unei tehnologii textile si de snur a fost gasita in Israel, avea o vechime de 19.000 de ani si se crede ca a fost realizata de oamenii moderni.

Fragmentul de sfoara are aproximativ 6.2mm si o latime de 0.5mm. A fost descoperit lipit de o veche unealta de piatra ce avea o lungime de 60mm. Expertii cred ca sfoara a fost folosita fie pentru a prinde unealta de un maner sau ca provine dintr-o plasa sau alt dispozitiv folosit pentru a transporta unealta.

Expertii cred ca sfoara creata de oamenii de Neanderthal are o vechime de 41.000-52.000 de ani, inainte de venirea oamenilor moderni in acea zona.