O nouă familie de antibiotice, descoperită în sol

15 feb. 2018,, 04:31   Ştiinţă şi IT

O nouă familie de antibiotice a fost descoperită în fragmente de sol, compuşii naturali avînd potenţialul de a combate infecţii bacteriene rezistente la alte medicamente de acest tip, potrivit unui studiu realizat de cercetători americani, publicat în Nature Microbiology, informează bbc.com.

Testele realizate de cercetători de la Rockefeller University din New York au arătat că anumiţi compuşi numiţi malacidine pot vindeca mai multe maladii grave provocate de bacterii care au devenit rezistente la alte antibiotice, inclusiv infecţiile cu stafilococ auriu rezistent la meticilină.

Experţii spun că descoperirea lor oferă o nouă speranţă în ceea ce priveşte antibioticele de nouă generaţie, mai ales în condiţiile în care bolile rezistente la acest tip de medicamente reprezintă o ameninţare globală.

În prezent, rezistenţa la antibiotice provoacă aproximativ 700.000 de decese în lume.

În sol se găsesc milioane de microorganisme care pot produce compuşi potenţial terapeutici, inclusiv noi antibiotice.

Autorii noului studiu au utilizat o tehnică de secvenţiere a genelor pentru a analiza peste 1.000 de mostre de sol prelevate de pe teritoriul SUA. Astfel au descoperit malacidinele în mai multe mostre şi s-au gîndit că ar putea fi un element important. Au testat aceşti compuşi pe şoareci infectaţi cu stafilococ auriu rezistent la meticilină, animalele vindecîndu-se de infecţiile pe care le aveau pe piele.

În prezent, cercetătorii analizează modalităţi de a îmbunătăţi acest tratament, în speranţa că îl vor putea administra pacienţilor umani. Însă, avertizează aceştia, mai este un drum lung pînă la testele clinice pe subiecţi umani.

Profesorul Colin Garner, de la institutul Antibiotic Research din Marea Britanie, a spus că descoperirea unor noi antibiotice care să trateze infecţiile cu bacterii gram-pozitive, precum cele cu stafilococ auriu, este o veste bună, dar nu rezolvă problema bolilor provocate de bacteriile gram-negative, a căror rezistenţă la medicamente este în creştere. Aceste bacterii provoacă boli precum pneumonie, infecţii ale pielii, ale sîngelui şi tractului urinar.