Microplasticul s-a dovedit a fi mortal pentru crabii de nisip

22 ian. 2020,, 01:00   Ştiinţă şi IT

Microplasticul provoacă moartea și pierderea capacității de reproducere a crabilor de nisip - o specie importantă pentru ecosistemele de plajă. La această concluzie au ajuns oameni de știință de la Universitatea Portland.

Umanitatea produce o cantitate uriașă de plastic - în 2015 această cifră a fost de 400 de milioane de tone pe an, iar pînă în 2025 producția se va dubla.

Biologii au demonstrat deja că particulele microscopice, în care se descompune plasticul, dăunează vieții marine - multe animale și plante le consideră hrană, apoi mor sau suferă de diferite boli. Microplasticul a fost găsit în organismul fiecărui mamifer marin studiat în cadrul unui studiu recent din Marea Britanie.

Într-un nou studiu, oamenii de știință au studiat efectul microfibrelor din plastic asupra mortalității și funcțiilor de reproducere ale crabilor de nisip adulți, precum și asupra puilor celui mai răspîndit organism de pe plajele din America de Nord.
Pentru început cercetătorii au aflat cîte fibre de microplastic există în fiecare centimetru pătrat de nisip de pe plajă, iar apoi au testat efectul aceleiași concentrații de microplastic asupra crabului în condiții de laborator.

Analiza a arătat că, odată cu creșterea numărului de fibre de microplastic, creștea și mortalitatea crabilor, iar numărul de zile în care crabul își poate menține ouăle în viață a scăzut brusc. Impactul microplasticului a determinat și schimbări în viteza de dezvoltare embrionară a crabilor.