Într-un meteorit au fost găsite urme pietrificate de gheață

28 noi. 2019,, 04:00   Ştiinţă şi IT

O echipă de cercetători din Japonia, China și Marea Britanie a descoperit urme pietrificate de gheață pe suprafața unui meteorit.

Meteoritul Acfer 094 a fost găsit în munții Algeriei încă din 1990. După datarea preliminară, vîrsta lui constituia aproximativ 4,6 miliarde de ani, ceea ce-l făcea un meteorit non-magmatic sau primitiv.

Se crede că meteoritul de 82 de grame este o rămășiță a Sistemului solar primitiv și, prin urmare, poate spune cum s-au format planetele și alte corpuri cerești.

În noua lor lucrare, cercetătorii au studiat meteoritul folosind nanotomografia cu raze X pe baza radiațiilor de sincrotron. Acest lucru a scos la iveală pori foarte mici de pînă la 10 microni. Potrivit oamenilor de știință, acești pori sînt cristale de gheață pietrificate sau, mai precis, adîncituri minuscule pe suprafața meteoritului care conținea cîndva cristale de gheață. Porii au rămas cînd meteoritul a trecut linia de zăpadă și gheața s-a topit.

Oamenii de știință cred că acesta este un semn că corpul părinte (se presupune că meteoritul a fost cîndva parte dintr-un obiect mai mare) a fost neomogen. Cînd corpul părinte a trecut linia de zăpadă, gheața de pe suprafață ar fi trebuit să se topească și să se împrăștie rapid. Acest lucru ar fi dus la faptul că nucleul meteoritului ar fi conținut mai multă apă sau gheață decît în straturile exterioare. Potrivit experților, descoperirea va ajuta la înțelegerea modului în care apa a apărut pe Pămînt.