Datele au confirmat topirea completă a gheţii marine în Arctica pînă în anul 2035

12 aug. 2020,, 01:00   Ştiinţă şi IT

Un nou studiu publicat săptămîna aceasta în revista Nature Climate Change confirmă previziunile - Arctica poate rămîne fără gheță marină pînă în anul 2035. Acest lucru a raportat serviciul britanic din Antarctica.

Zeci de ani cercetătorii nedumerea despre ultima perioadă interglacială - perioada caldă cu durata de aproximativ 127 000 de ani și temperaturile ridicate de acum. Modelul climatic al Centrului Handley din cadrul Serviciului meteorologic britanic, a permis unei echipe internaționale de cercetători să compare condițiile gheței în perioda ultimei interglacii din Arctica cu cele actuale. Constatările lor sînt importante pentru îmbunătățirea prognozelor privind schimbarea viitorului ghețarilor marini.

Noul model al Centrului Hadley este cea mai performantă reprezentare fizică a climei din Marea Britanie.

Folosind modelul pentru a studia ghețarii marini din Arctica în ultima perioadă interglaciară, cercetătorii au concluzionat că, sub influența luminii solare intense de primăvară, s-au format multe iazuri din gheță topită care au jucat un rol crucial în dispariția ghețarilor marini. Modelarea viitorului folosind același model arată că Arctica ar putea rămîne fără gheață marină pînă în anul 2035.

”Știm că Arctica suferă schimbări semnificative pe măsură ce planeta noastră se încălzește. Realizînd ce sa întâmplat în ultima perioadă caldă putem înțelege ce ne așteaptă în viitor. Perspectiva topirii ghețarilor marini pînă în anul 2035 ar trebui să concentreze toate creiere cercetătorilor asupra realizării unei lumi cu conținut scăzut de carbon, cît mai curînd posibil”, a menționat șefa echipei internaționale dr. Louise Sime.