Cenușa vulcanică poate avea un impact mai mare asupra climei decît credeau oamenii de știință

15 sep. 2020,, 06:00   Ştiinţă şi IT

În momentul erupției vulcanilor, în atmosferă sînt aruncați nori uriași de cenușă și praf, care pot bloca traficul aerian și pot ajunge la o înălțime de aproximativ 40 km deasupra suprafeței Pămîntului.

Un nou studiu realizat de Universitatea din Colorado din Boulder sugerează că o astfel de cenușă vulcanică poate avea, de asemenea, un impact mai mare asupra climei planetei decît oamenii de știință au presupus anterior.

Pe baza observațiilor reale ale acestui eveniment și a simulării avansate pe computer, echipa a descoperit cenușă vulcanică care rămîne în aer luni de zile sau chiar mai mult după o erupție mare.

Oamenii de știință au știut demult că erupțiile vulcanice pot afecta clima planetei. Aceste evenimente duc la eliberarea unui număr mare de particule bogate în sulf în atmosfera Pămîntului, unde acestea pot bloca ca lumina Soarelui să ajungă pe Pămînt.

Teoretic, particulele care se mențin pentru un timp îndelungat în atmosferă pot întuneca planeta și chiar pot duce la răcirea acesteia după erupție. Cenușa plutitoare poate, de asemenea, să se îndepărteze foarte mult de locul erupției pînă la polii planetei, spre exemplu. Acolo, poate declanșa reacții chimice care vor deteriora stratul de Ozon care este foarte important pentru Pămîntul.

Dar cercetătorii spun că este clar un lucru: cînd un vulcan erupe, poate că este timpul să atragem mult mai multă atenție cenușii și impactului său adevărat asupra climei Pămîntului.