A fost dezvoltată o moleculă unică de păstrare a energiei solare

9 apr. 2022,, 21:00   Ştiinţă şi IT

Cercetătorii de la Universitatea Linköping (LiU), Suedia, au dezvoltat o moleculă care absoarbe energia soarelui și o păstrează în legături chimice. Posibila utilizare pe termen lung a moleculei constă în captarea eficientă a energiei solare și stocarea acesteia pentru utilizare ulterioară.

Pămîntul primește de la Soare de multe ori mai multă energie decît oamenii pot folosi. Această energie este absorbită de obiecte de energie solară, cum ar fi panourile, dar una dintre sarcinile energiei solare este stocarea eficientă. Este important ca energia să fie disponibilă atunci cînd Soarele nu strălucește. Acest lucru a provocat oamenii de știință de la Universitatea Linköping să studieze capacitatea de a primi și stoca energia solară într-o moleculă nouă.

Molecula aparține unui grup cunoscut sub numele de "fotocomutatoare moleculare". Acestea sînt întotdeauna disponibile în două forme diferite, izomeri care variază după structura lor chimică. Aceste două forme au proprietăți diferite și, în cazul moleculei, dezvoltate de cercetătorii LiU, această diferență constă în conținutul de energie. Structurile chimice ale tuturor fotocomutatoarelor moleculare sînt afectate de energia luminii. Aceasta înseamnă că structura și, prin urmare, proprietățile fotocomutatorului pot fi modificate prin aprinderea acestuia. Una dintre posibilele domenii de aplicare a fotocomutatoarelor este electronica moleculară, în care două forme de moleculă au conductivitate electrică diferită. O altă zonă este fotofarmacologia, în care o formă de moleculă este activă din punct de vedere farmacologic și se poate lega de o anumită proteină țintă în organism, iar cealaltă formă este inactivă.

Cele mai multe reacții chimice încep în starea în care molecula are o energie ridicată și apoi trece într-o moleculă cu energie redusă. În noul studiu, oamenii de știință au procedat invers - molecula cu energie scăzută devine moleculă cu energie înaltă. "Ne așteptăm ca acest lucru să fie dificil, dar noi am arătat că o astfel de reacție poate avea loc atît rapid, cît și eficient", au făcut concluzia oamenii de știință.