Trofeul de la Cronograf a plecat în Iran

Trofeul de la Cronograf a plecat în Iran

Trofeul celei de-a XV-a ediții a Festivalului Internațional de Film Documentar (FIFD) Cronograf a pleac în Iran.


Documentarul cîștigtor este „Femeile cu cercei din praf de pușcă”, în regia lui Reza Farahmand, și a fost realizat în 2018. Documentarul a fost proiectat aseară în cadrul Galei de închidere a FIFD Cronograf. Premiul mare a fost de 2500 euro, oferit de ctre Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare. Filmul a primit și premiul Simpatia publicului, transmite IPN.


Filmul cîștigător relevă cum de-a lungul frontierei sfîșiate de război dintre Siria și Irak, o tînără jurnalistă filmează regimul terorist al statului islamic. Cu toate acestea, cînd întîlnește un grup de civili care au trăit sub ocupație, propria ei perspectivă asupra grupului ISIS este pus la încercare. Nefiindu-i frică să-și ia camera în miezul liniei de frontieră, jurnalista dezvăluie suferința dureroasă a celor implicați în conflict, creînd un spațiu propice unor puncte de vedere nemărturisite.


La secțiunea producții locale, mențiunea specială a fost decernat filmului „Dorina și Securitatea”, în regia Eugeniei Crețu, un documentar care ne face să credem că nu-i totul pierdut. Premiul trei a fost acordat producției „Dnestrovska”, în regia lui Andrei Moraru, pentru un film ce arată cît de frumos e Nistrul și cît de barbari sîntem noi cu el. Premiul doi a fost oferit filmului „Rătăciți printre cuvinte”, realizat de Vera Belocrîs. Un film care povestește o istorie personal, dar care developează problemele unei societăți rătăcite printre lozinci populiste. Premiul întîi și Trofeul a fost acordat documentarului „Toltrele Prutului și carierele de piatră”, în regia lui Victor Glușc, un film pentru a atrage atenția asupra exploatrii iraționale a resurselor naturale.


La secțiunea cadRO, mențiunea specială a fost acordată documentarului „Gheorghe Bucur și fericirea comunistă”, în regia lui Paul Palencsar, România. Premiul trei a fost oferit documentarului „Cînd luntrile s-au prefăcut în sîrmă ghimpată”, în regia Gabrielei Bairdi, tot România. Premiul doi a fost decernat documentarului „Bune și blînde”, în regia lui Florin Andreescu, la fel România. Premiul întîi și Trofeul a fost oferit documentarului în regia Anei Dumitrescu, România.


Premiul secțiunii Cu ochii pe Moldova a fost oferit filmului „Miracolul moldovenesc”, în regia lui Stian Indervoll, Norvegia. Documentarul urmărește dinamica a două personaje, aparent, incongruente, care fac perfect echipă în lupta epuizantă cu autoritățile locale, obtuze, incompetente și corupte. Mențiunea specială la secțiunea dată a fost acordată documentarului „TrabiGo – vacanța în care nu merge nimeni: Moldova”, în regia lui Falk Müller, Germania. Un film despre doi bieți din Germania care își propun să exploreze Moldova ca pe o vacanță de paradis, cu mașina lor de 40 de ani.


Premiul special al juriului a fost oferit documentarului „Soldatul meu necunoscut”, în regia Annei Kryvenko, Cehia, Slovacia, Letonia. Un film care spune că în război, soldații nu au nume, însă în film soldatului îi lipsește nu doar numele. Din cauza rușinii sentimentului de vinovăție, el a fost șters și din istoria familiei. Juriul a considerat că acest film istoric despre invadarea Cehoslovaciei în 1968, privit din perspectiva invadatorului, vorbește și despre trauma istoric transmis descendenților unui soldat rus.


Premiul pentru imagine a fost oferit documentarului „Timebox”, în regia Norei Agapi, România. Premiul pentru regie a fost decernat tot documentarului „Timebox”. Juriul a considerat că în calitate de regizor, Nora Agapi a reușit să povestească relația cu tatăl ei prin combinarea mai multor stiluri de filmare în unul singur. Tatăl ei este un om modest, care nu se poate opri din a colecționa amintiri. Prin acest film, regizorul păstrează vie această moștenire.


Premiul secțiunii Un like pentru documentar a fost oferit documentarului „Anticariatul”, în regia lui Mihai Nichiforeac, Moldova, pentru un subiect complex, cu un mesaj ce trebuie luat în considerare de către generațiile contemporane ale Moldovei. Mențiunea la categoria scurtmetraje din secțiunea principal a fost acordat documentarului „Happy today”, în regia lui Giulio Tonincelli, Franța, Italia, pentru abordarea inteligent și cu naturalețe a momentelor dure ale vieții, fără a cădea în patetism.


Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj documentar de la secțiunea principală a fost acordat filmului „Roosenberg”, în regia lui Ingel Vaikla, Belgia, pentru curajul de a experimenta cu limbajul vizual și de a crea o meditație despre sufletul spațiului și trecerea timpului.


Luni, 27 mai, în ultima zi de prezentare a filmelor în cadrul FIFD, a avut loc premiera documentarului „Goodbye, Olegovici!”, în regia lui Eugeniu Popovici. Un film despre realitățile din Republica Moldova, despre drama unui minor care ajunge la închisoare. Apoi, după doi ani de închisoare, unde era „șef” încearcă să se reintegreze în societate, însă apar conflictele. Filmul a fost prezentat în afara concursului.



Citește-ne pe Twitter, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load