Mold-street: Moștenirea cu probleme de la Portul Giurgiulești

Mold-street: Moștenirea cu probleme de la Portul Giurgiulești

Îndată după formare, guvernul condus de Maia Sandu a trebuit să se ocupe de curăţarea „grajdurillor lui Augeas” pe care le-a moștenit de la guvernul anterior.


Printre acestea sînt numeroase contracte de privatizare, concesiune și investiții încheiate cu investitori străini. În cele mai multe dintre aceste contracte, s-au comis încălcări grave și abateri de la lege, dictate de interesele personale sau de grup ale guvernului „democratic” al lui Pavel Filip, susţine noua putere, scrie mold-street.


Guvernul a uitat de Portul Giurgiuleşti?


Procese de amploare se desfășoară în jurul concesiunii Aeroportului din Chișinău, privatizării companiei Air Moldova, Tutun-CTC şi altor cîteva active. În acest context istoria Portului Liber Internațional Liber din Giurgiulești (PILG) rămîne una periferică. Noile autorități nu-și mai aduc aminte despre asta şi parcă nici nu vor să returneze proprietatea la stat. În orice caz, astfel de declarații nu au sunat.


Cu toate acestea, asta nu înseamnă deloc că totul decurge fără probleme, iar Guvernul nu va fi nevoit să intervină și la PILG.


Or şi situația din jurul portului este, de asemenea, extrem de ambiguă, și dacă va evolua într-o direcţie nefavorabilă pentru Republica Moldova, ţara noastră se poate pomeni cu probleme grave și pretenţii de multe milioane în instanțele internaționale.


Pentru a preveni acest lucru, actualul Executivi trebuie să înțeleagă ce s-a întîmplat cu PILG, care este rolul guvernului în acest sens și ce se poate face pentru a împiedica ca problema să ajungă în instanțele internaționale.


Acordul investiţional


Amintim pe scurt esența problemei și care este rolul guvernului Republicii Moldova în acest sens. Pe 29 decembrie 2004, Republica Moldova a încheiat un acord de investiții cu compania Azpetrol din Azerbaijan privind construcția și dezvoltarea portului din Giurgiulești. Ulterior, în 2006, compania a fost redenumită Easeur Holding BV și a devenit olandeză.


Conform Acordului de investiții, investitorul s-a angajat să achite datoriile guvernului moldovenesc la acea vreme către creditorii occidentali, să finalizeze construcția unui terminal petrolier la Giurgiulești și să investească, de asemenea, în construcția și dezvoltarea portului de marfuri.


Pentru îndeplinirea acestor obligații, în perioada 2005-2010, Easeur Holding a investit circa 52 de milioane de dolari în construcția și dezvoltarea portului. În plus de la bun început, au fost create trei companii afiliate pentru a lucra pe piața din Moldova, care s-au angajat în implementeze Acordul de investiții de către holdingul atero/olandez - Danube Logistics SRL (compania ce administrwază portul), Bemol Retail (dezvoltarea rețelei de benzinării) și Bemol Rafinery (construcția unei rafinării de petrol).


Se poate de examinat separat modul în care s-au dezvoltat toate aceste companii, cum investitorul și-a îndeplinit obligațiile etc., dar acesta este un subiect aparte. În acest caz, este important să spunem ce fel de probleme au apărut în jurul PILG și ce rol l-a acut guvernul moldovenesc în acest sens. Și, de asemenea, ce consecințe negative poate avea pentru țară.


Continuare pe mold-street.


Urmărește-ne pe Facebook, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load