Lazăr Dubinovschi - Leonardo da Vinci al Moldovei (FOTO)

Lazăr Dubinovschi - Leonardo da Vinci al Moldovei (FOTO)

Pe data de 1 mai s-au împlinit 109 de ani de la nașterea personalității, căreia îi datorăm apariția clădirii Teatrului de Operă și Balet, Aleii Clasicilor și, practic, a tuturor monumentelor cunoscute din Chișinău.


Lazăr Dubinovschi, vorbind în termeni moderni, poate fi numit, în mod cert, un adevărat "energizer" creativ. Făcînd parte deja în timpul vieții din cohorta "clasicilor", el, pe lîngă sculptură, pe care o prefera în mod deosebit, arhitectură și pictură era pasionat serios de filosofie, etnografie, operă și balet. Cu siguranţă această listă avea continuare. Neordinar, complex, contradictoriu, Dubinovschi ştia să descopere în toate Frumuseţea.


Viitorul geniu s-a născut în anul 1910 în satul Albineţ, în apropiere de Făleşti, într-o familie modestă de profesori. A absolvit Şcoala de Artă, faimoasa Academie de Arte Plastice de la București. Apoi, strălucitul absolvent este trimis la Paris, unde s-a oferit să-l ia sub patronatul său prietenul și elevul genialului Rodin, Antoine Bourdelle, (apropo, anume de la el creatoarea legendarului monument "Muncitorul şi colhoznica", sculptorița Vera Muhina, a luat lecții de arta sculpturii).


Respingînd multe oferte profitabile în Europa, în anul 1930 Dubinovschi revine în Bălțiul său natal. Se spune că atunci, cînd la începutul lunii iulie 1941 acolo au intrat trupele germane și aliații lor români, ultimii îl căutau cu înverșunare în rîndul populației locale pe omul ce purta familia Dubinovschi, care a avut îndrăzneala de a lua în derîdere regimul regal al Hohenzollernilor în lucrările sale grafice, executate înainte de război. Căutările s-au dovedit a fi zadarnice, tânărul artist încă din primele zile ale războiului s-a înrolat voluntar în armată. În anul 1943 sub Stalingrad el a fost grav rănit, iar după ce s-a tot perindat prin spitalele militare a fost demobilizat.


După război, Dubinovschi s-a mutat cu traiul la Chișinău. Oraşul distrus aproape complet avea nevoie stringentă de arhitecți, sculptori şi pictori buni. Pînă în anul 1951, Lazar Dubinovschi a condus Departamentul de Stat de Arte Plastice, elaborînd pentru capitala Moldovei mai multe proiecte conceptuale, inclusiv faimoasa Alee a Clasicilor. Dubinovschi însă este chemat brusc şi urgent la Moscova, lui ca unuia, aflat printre cei aleși, îi este încredinţat să lucreze asupra statuii monumentale a lui însuşi Stalin, pentru ca aceasta să fie plasată pe canalul Volga-Don. La întoarcere pe Dubinovschi îl așteaptă o comandă nu mai puţin onorabilă, de a-l înveșnici în bronz pe „Robin Hood-ul Roşu", Grigore Cotovchi, care mai tîrziu va fi recunoscut ca fiind unul dintre cele mai reușite monumente ecvestre din Europa.


Lucrările lui Dubinovschi înfrumuseţează multe orașe din fosta URSS, inclusiv la Muzeul Rus și în faimoasa Galerie "Tretiakov". "Prolificitatea" creatoare a sculptorului moldovean este considerată pînă în prezent un fenomen deosebit. Chiar dacă astăzi unii numesc moștenirea lui patetică, prea ideologizată, dar faptul că aceasta este artă înaltă, în mod cert, nu poate fi pus la îndoială.


Lazăr Dubinovschi, care era un versat subtil și profund al literaturii moldoveneşti (din poetul său preferat, Eminescu, în limba originalului, el ar putea declama ceasuri întregi poezii), nu numai că a inițiat, dar, de fapt, a întemeiat, în anul 1957, Aleea Clasicilor. Anume lui Dubinovschi Chișinăul îi datorează apariția primelor exponate de bronz de pe Alee, cele ale lui: Gheorghe Asachi, Constantin Negruzzi, Vasile Alecsandri, Mihai Eminescu. Apropo, și aici celebrul sculptor-limbut nu s-a putut abține de la huliganismul creativ. Dacă privim atent şi puțin dintr-o parte "Luceafărul", putem desluși autoportretul lui Dubinovschi însuși. Și există multe astfel de mesaje secrete, în stilul lui Leonardo da Vinci, ale sculptorului moldovean.




Vi-l amintiţi pe Lenin din granit, care a fost mutat la "Moldexpo"? Dar pe Marx și Engels așezați pe bancă, care au dispărut în mod misterios la începutul anilor '90, ca statuile să fie imediat topite ca fier vechi? Toate acestea erau creaţii ale lui Dubinovshi al nostru.



Pînă în prezent circulă povești despre faptul cum Dubinovschi studiind în detaliu anatomia calului, a căzut accidental de pe el și plin de vînătăi și julituri a continuat să lucreze cu entuziasm. Apropo, cu acest monument, recunoscut mai târziu ca fiind unul dintre cele mai bune monumente ecvestre din Europa, lui Dubinovschi i s-a întîmplat încă o confuzie ciudată. El l-a aşezat pe legendarul comandant de brigadă nu pe un cal de luptă, așa cum ar fi trebuit să fie în funcție de rangul acestuia, ci pe un buiestraș. Astfel de cai în Armata Roşie, din cauza preţului ridicat al acestora, practic, nu se aflau în dotare, o astfel de plăcere îşi puteau permite doar șeicii arabi. Dar frumusețea acestui animal nobil l-a captivat pe sculptor într-atît, încît a decis să sacrifice adevărul istoric.



Și monumentele "Eroilor Comsomolului", "Ostașilor eliberatori" și cel al "Tineretului Moldovei" din centrul Chișinăului sînt, de asemenea, creații ale acestui Maestru.



Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load