Marea intimidare a blocului ACUM

Marea intimidare a blocului ACUM

Ori o majoritate parlamentară funcțională cu blocul ACUM, ori alegeri anticipate. Decizia a fost luată vineri, 12 aprilie, de Consiliul republican al Partidului socialiștilor.

La negocierile PSRM cu blocul ACUM, desfășurate în ajun, ”acumiștii” au o abordare foarte ciudată a dialogului cu un potențial partener de coaliție. În esență, poziția blocului de opoziție, care în alegeri a obținut al treilea rezultat, s-a redus la următoarele: socialiștii, care au obținut cel mai mare număr de mandate, trebuie să devină niște statiști ”în numele dezoligarhizării țării” și să îndeplinească docil toate condițiile înaintate de ACUM. Se pare că cei din blocul ACUM nu au auzit despre faptul că negocierile sînt o artă a compromisului. Precum și despre aceea, că la adoptarea actelor legislative există anumite proceduri juridice, în caz contrar aceste acte legislative ar putea fi anulate.   

Noi sîntem 26, dar voi ne sînteți datori

Joi, 11 aprilie, au avut loc primele negocieri dintre socialiști și blocul ACUM. Ele au fost așteptate cu nerăbdare timp de o lună și jumătate, însă întrevederea a eșuat.    

Despre faptul că puțin probabil ca negocierile cu blocul ACUM, inițiate de PSRM, să fie reușite, era clar reieșind chiar din lista participanților la procesul de negocieri. Tandemul PAS-DA a trimis la negocieri cîte un reprezentant din ”eșalonul doi” – vicepreședintele Platformei DA, Alexandru Slusari și vicepreședintele PAS, Mihail Popșoi. În rezultat, liderul PSRM, Zinaida Greceanîi a părăsit evenimentul înainte ca acesta să înceapă, la negocieri au rămas Ion Ceban, Vlad Batrîncea, Gaic Vartanean și juristul partidului, Fadei Nagacevschi.

Dialogul, care periodic se transforma în sfadă, s-a redus la următoarele: despre formarea unei coaliții ACUM-PSRM nici nu poate fi vorba, însă partidele PAS și DA au nevoie de voturile socialiștilor pentru a adopta așa-numitele legi ”anti-oligarhice”. 

De la bun început, imediat după aprobarea rezultatelor alegerilor parlamentare, reprezentanții blocului ACUM au făcut o singură propunere: adoptarea așa-numitului “pachet de legi anti-oligarhice”, care, potrivit lui Andrei Năstase, “va scăpa țara de mafie”. El include proiectul hotărîrii privind adoptarea Declarației despre statul capturat, demiterea procurorului general, a conducerii SIS, CEC, CNA, CCA și altor structuri de stat, anularea sistemului mixt de vot, investigarea furtului miliardului și adoptarea ”legii Magnițchi”. 

La 25 martie, PAS și DA au înregistrat în parlament aceste proiecte de legi și de atunci nu s-au mișcat o iotă de pe pozițiile declarate, și nici nu au mai propus nimic nou. 

Dar pentru ca legile ”anti-oligarhice”, pe care insistă partidele lui Andrei Năstase și Maia Sandu, să fie adoptate, trebuie respectate anumite proceduri, ceea ce negociatorii din partea socialiștilor au tot încercat să le explice la 11 aprilie: în conformitate cu Regulamentul Parlamentului, proiectele respective trebuie să fie avizate de comisiile de profil, aprobate de Biroul parlamentului și incluse în ordinea de zi a legislativului. Iar aceasta devine posibil doar după ce vor fi formate toate organele de lucru ale parlamentului: ales spicherul, creat Biroul și comisiile de profil etc.  

Unde mai pui că președintele parlamentului nu poate fi ales în decurs de 5 minute, este un proces complex și de durată. Art. 8 și 9 ale regulamentului parlamentului descriu detaliat această procedură. La început, fracțiunile formate propun candidaturile lor, apoi este formată comisia pentru alegerea președintelui parlamentului, are loc votul secret, cu buletinele de vot etc. 

Dacă la adoptarea legilor care vor ”elibera instituțiile statului”, ca și a oricăror alte acte legislative, nu vor fi respectate procedurile juridice prevăzute de legislația în vigoare, proiectele adoptate pot fi lesne contestate la Curtea Constituțională. Iar decizia CC poate fi prevăzută cu ușurință: și nu putem vorbi despre ”angajarea politică ” a Curții constituționale, dar despre faptul că vor fi încălcate grosolan reglementările legale. 

Însă cei din blocul ACUM refuză categoric să vorbească despre problemele de personal, formarea organelor de lucru ale parlamentului sau careva cedări (iar orice negocieri presupun cedări reciproce și compromisuri), doar ”Andrei Năstase – spicher, Maia Sandu – prim-ministru în numele ”dezoligarhizării țării”. Pentru că asta ar semăna deja cu o coaliție și, cum spune Maia Sandu, ”noi nu putem crea o coaliție cu socialiștii”. 

Poziția blocului ACUM la negocierile din 11 aprilie a fost exprimată plenar de vicepreședintele PAS Mihail Popșoi: ”Noi votăm legile de dezoligarhizare, după care formăm guvernul minoritar (cum a fost anunțat anterior, în frunte cu Maia Sandu). Dacă nu - alegeri anticipate”. Socialiștii s-au arătat sincer nedumeriți: de ce, dacă au obținut cel mai bun rezultat în alegeri, ei trebuie să joace rolul unor statiști fără grai și să îndeplinească cerințele blocului electoral care a obținut în alegeri doar cel de-al treilea rezultat. 

Socialiștii au și ei propria listă de condiții și propuneri. Spre exemplu, PSRM este gata să susțină candidatura Maiei Sandu la postul de prim-ministru, dacă blocul ACUM va vota pentru candidatura Zinaidei Greceanîi la postul de președinte al parlamentului. Însă Maia Sandu a declarat categoric: “noi nu vom vota pentru spicherul propus de PSRM”. 

Au socialiștii și propriul pachet de proiecte legislative care, în opinia lor, trebuie să fie adoptat de majoritatea parlamentară în mod prioritar. Este vorba despre anularea interdicției la transmiterea noutăților rusești, consolidarea statutului de limbă de comunicare interetnică a limbii ruse, indexarea pensiilor de două ori pe an, adoptarea pachetului de proiecte legislative privind drepturile Găgăuziei, adoptarea legii privind neutralitatea. Poziția blocului ACUM în privința acestor proiecte legislative, cu excepția celor două anti-corupție – “deocamdată nu-s actuale” și “ele duc la scindarea societății”.

Așadar, de pe pozițiile “vrem totul imediat și fără careva cedări și angajamente”, partidele PAS și DA recurg la un bluf primitiv, doar vor acumula niște puncte electorale și-i vor pune pe socialiști într-o lumină nefavorabilă.  

“Alegătorii se pot pomeni într-o stupoare profundă la vederea ignoranței în sfera jurisprudenței, administrării de stat, înțelegerii parlamentarismului și a procedurilor, demonstrate de participanții la discuții”, a scris pe o rețea socială expertul economic Alexandru Muravschi, fost ministru al economiei.

În opinia sa, prima rundă de negocieri a fost o victorie clară a socialiștilor, care au demonstrat coerență, pregătire tehnică și o anumită flexibilitate. De aceea, toate momentele negative, menționate la capitolul ”minusuri”, se referă la reprezentanții blocului ACUM.

Și liderul PSDM, Victor Șelin, a ajuns la aceleași concluzii. El a constatat ignoranța politică și juridică a blocului ACUM și incapacitatea de a-și corecta pozițiile la auzul unor argumente corecte. În opinia lui Șelin, ACUM se teme să-și asume răspunderea puterii executive și nu înțelege esența democrației, în care minoritatea este nevoită să țină cont de opinia majorității (amintim, socialiștii au 35 de deputați, blocul ACUM- - 26).

Totuși, reprezentanții blocului ACUM sînt chiar atît de analfabeți juridic, încît să nu înțeleagă lucruri elementare și nici să construiască un lanț logic: în primul rînd – alegerea organelor de conducere ale parlamentului, apoi – examinarea unor proiecte de legi? Puțin probabil, căci au în echipă juriști licențiați, inclusiv un avocat cu o vastă experiență - Andrei Năstase. Poate ei nu înțeleg doar în aparență, dar, de fapt, urmăresc cu totul alte scopuri?   

În opinia unuia dintre comentatorii politici (publicată pe site-ul comment.md), de fapt blocul ACUM nu are nevoie de compromisul cu socialiștii (chiar de pe poziția “avem 26 mandate, dar veți vota cum o cerem noi), nici de accederea la putere prin formarea guvernului minoritar, nici chiar de alegerile parlamentare anticipate. Tot ce-i trebuie blocului ACUM este “să-i oblige pe democrați să se miște mai rapid și să propună PSRM formarea coaliției de guvernare PSRM-PDM”.

La ce bun le trebuie partidelor PAS și DA o alianță politică PSRM-PDM, pe care ei, dacă e să dăm la o parte bluful lor, într-adevăr, o promovează? Pentru ”a sta liniștit în parlament patru ani, ”a lupta” de pe pozițiile comode ale subiectului parlamentar care periodic face la microfon declarații ”dure” și explică poporului “ce grea este viața într-un stat capturat”. În plus, se mai spune în material, “situația opoziției parlamentare le-ar permite liderilor blocului să  meargă într-una în Europa și SUA, erijați în “mari luptători pentru democrație”. Și, de asemenea, să facă totul pentru ca în 4 ani în țară situația să se înrăutățească pentru a veni apoi la putere? Dar nu am ajuns noi oare deja la un astfel de fund în distrugere, cînd toate forțele sănătoase trebuie să se unească și să înceapă restaurarea țării?  

“Că blocul nu dorește să ducă la un final logic discuțiile cu PSRM s-a văzut și azi, cînd ei, veniți la discuții, nu numai că au insistat pe îndeplinirea tuturor propunerilor lor, dar au mai calificat majoritatea propunerilor PSRM drept inacceptabile, deoarece ele ”dezbină societatea”. Cum poate fi găsit un compromis în asemenea condiții, nu este clar”, menționează autorul materialului “Ce vrea de fapt blocul ACUM?”.

PDM și-a făcut rezerve de popcorn   

După alegerile parlamentare, în comunitatea experților se vorbea despre trei scenarii posibile: coaliția de guvernare PDM-PSRM, coaliția situativă PSRM -ACUM, care va demite actuala componență CEC, conducerea Curții supreme de justiție, procurorul general, va numi în posturile vacante alți oameni, va adopta un șir de ”legi anti-oligarhice”, după care va anunța alegeri noi, și al treilea – alegerile parlamentare anticipate.

După negocierile socialiștilor cu blocul ACUM, devine tot mai evident, că coaliția situativă este imposibilă. Coaliția PDM-PSRM este îndoielnică. Anterior, experții spuneau că partenerii externi – Moscova, și Washingtonul, vor fi categoric contra acesteia. Și chiar dacă președintele Igor Dodon a declarat că agenda Partidului socialiștilor nu este formată dinafară, reieșind din evoluția evenimentelor ulterioare, recenta lui vizită la Moscova a schimbat foarte puțin pozițiile conducerii ruse. La întrevederea cu blocul ACUM, secretarul pe ideologie Ion Ceban a tot repetat că socialiștii nu examinează și nu au examinat coaliția cu democrații și dacă PAS și DA refuză să coalizeze cu PSRM cel mai verosimil scenariu este cel al alegerilor anticipate. După care a urmat decizia Consiliului republican PSRM – ori o majoritate parlamentară funcțională cu ACUM, ori dizolvarea parlamentului. 

Varianta alegerilor anticipate este pe placul democraților. Ei și-au asigurat continuitatea puterii, cu trimitere la decizia CC din 2015 privind incompatibilitatea parlamentară și au declarat că prim-ministrul Pavel Filip, miniștrii Monica Babuc, Alexandru Jizdan și Nicolae Ciubuc nu vor pleca din guvern și vor cumula mandatul de deputat cu funcțiile deținute în executiv pînă ce noul cabinet de miniștri va depune jurămîntul. Deși, conform Constituției, pînă la 9 aprilie toate aceste persoane urmau ori să renunțe la mandatul de parlamentar, ori să demisioneze din funcția guvernamentală și să numească interimarii în funcțiile respective.    

Iar cu privire la perspectiva politică, democrații își pot consolida pozițiile după anticipate. Asta pentru ACUM și PSRM anticipatele reprezintă scenariul cel mai prost, democrații însă au peste 800 de primari în țară și de această dată îi vor exploata la maxim.      

Picanteria actualei situații constă în faptul că în vară urmează să avem alegeri locale – la 14 iunie expiră mandatele actualilor primari și consilieri. Dar dacă parlamentul nu va funcționa normal, ele pot să nu mai aibă loc: data alegerilor locale generale o poate stabili doar parlamentul, asta scrie în lege. Dar, deoarece noul legislativ nu este funcțional, nu și-a ales organele de conducere și nu poate adopta decizii și acte normative, este foarte posibil ca alegerile locale să se desfășoare doar după parlamentarele anticipate, și actualii primari și consilieri încă mult timp să-și mai exercite obligațiile expirate. 

Așa că cca 800 de primari din teritoriu formează rezerva PDM. Mijloace financiare, chiar dacă au cheltuit multișor în precedenta campanie electorală, democrații vor găsi: anume blocul ACUM va trebui să-și bată capul de unde să mai găsească bani. Unde mai pui, că ACUM poate pierde o parte din electorat: unioniștii care parțial i-au susținut în alegerile parlamentare din 24 februarie, recent au format propriul bloc numit Unirea și intenționează să participe cu el în alegerile locale, dar și în cele parlamentare anticipate.           

Așa că pe democrați nu-i sperie anticipatele. Mai mult, puțin probabil ca în rezultatul lor să survină schimbări deosebite în echilibrul de forțe în legislativ. Așa că după două-trei luni noi iarăși vom ajunge la situația de azi: alte negocieri de formare a majorității parlamentare și numire a unui guvern, alt impas. 

În rezultat, a declarat în emisia postului Accent TV analistul politic Igor Volnițchi, PDM poate conduce țara de sine stătător și în continuare – și în 2019, și în 2020. Potrivit expertului, dacă și după alegerile anticipate situația va fi una de impas, ca acum, parlamentul nu va mai putea fi dizolvat, deoarece alegerile anticipate pot fi organizate doar o singură dată pe an. Așa că alegerile parlamentare noi vor fi posibile tocmai în 2020, iar dacă ținem cont de timpul necesar campaniei preelectorale, de perioada de incertitudine post-electorală etc., s-ar putea ca democrații să se afle la conducerea țării pe tot parcursul anului 2020 .

Xenia Florea

Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load