De ce Rusia nu a ratificat Convenția europeană privind televiziunea transfrontalieră

De ce Rusia nu a ratificat Convenția europeană privind televiziunea transfrontalieră

Săptămîna trecută Parlamentul Moldovei a aprobat în două lecturi concomitent (cu votul a 61 din 101 de deputați) legea care prevede restricționarea difuzării și retransmiterii pe teritoriul Moldovei a emisiunilor analitice, informaționale, politice și militare din statele care nu au ratificat Convenția europeană cu privire la televiziunea transfrontalieră.

De fapt, această lege este orientată împotriva Rusiei, care nu a ratificat-o. Portalul NOI.md a încercat să afle de la un expert rus de ce ea a procedat astfel.

Potrivit lectorului Catedrei Gestiune publică și municipală a Universității Economice „G.V. Plehanov” din Rusia (Universitatea a fost distinsă cu 4 stele din cinci în ratingul QS University Rating) Maxim Sokolov, după ce Rusia a devenit membră a Consiliului Europei în februarie 1996, reprezentanții Serviciului Federal al Audiovizualului și cei ai MAE al FR au muncit mult pentru participarea țării sale la Convenția europeană privind televiziunea transfrontalieră. Astfel, au fost pregătite modificările respective la actele normative, Convenția fiind semnată de Ministerul Culturii al FR.

„Atunci de ce Convenția nu a fost ratificată pînă în prezent? Drept motive ale situației create ar putea servi reorganizarea continuă a structurilor informaționale, fluctuația personalului și activitatea redusă a comitetelor parlamentare de profil, ceea ce caracterizează în ansamblu sistemul administrației publice ruse. Pe lîngă aceasta, pentru un șir de jucători ruși, în special cei publici, prevederile și standardele internaționale ar putea servi drept un factor de blocare în realizarea obiectivelor de bază ale unor elite politice și de afaceri. Toate aceste probleme sînt agravate de tentativele de destabilizare politică și social-economică a Rusiei, întreprinse de către  țările occidentale sub formă de sancțiuni”, susține expertul.

Potrivit lui, în ansamblu, o sumedenie de norme europene în domeniul mass-mediei ar putea fi folosite pentru perfecționarea legislației naționale, fără a limita libertatea opiniei și orientînd întregul flux de informații spre un curs juridic civilizat, ceea ce corespunde poziției președintelui Moldovei, Igor Dodon.

„În interesul Rusiei, dar și al Moldovei este ca Conceptul să includă regulile ce reglementează publicitatea politică și neadmiterea imixtiunii în afacerile interne ale țării, inclusiv în campaniile electorale, consideră Maxim Sokolov. Țările CSI au culturi apropiate sub aspect istoric și, în pragul revoluției digitale, ar trebui să tindă să se asigure reciproc cu un conținut informațional de calitate, și nu cu produs televizat semifabricat, inclusiv de origine occidentală.

Formarea unui cîmp informațional unic contribuie la stabilizarea situației politice, asigurarea securității naționale, accelerarea integrării economice și culturale, inclusiv în baza unei varietăți  large de emisiuni televizate, ținînd cont de preferințele tematice și limba de difuzare. Difuzarea prin satelit, cablu, internet și cea digitală vor contribui la dezvoltarea activă a televiziunii transfrontaliere în multe țări ale lumii, ceea ce necesită soluționarea problemelor privind reglementarea juridică internațională a televiziunii globale în cadrul cooperării Rusiei și Consiliul Europei și ONU.”

Deoarece Rusia de mult timp intenționează să ratifice Convenția europeană privind televiziunea transfrontalieră, acest lucru, cu siguranță, va avea loc. În acest caz posturile de televiziune ruse nu vor cădea sub incidența legii adoptate de Parlamentul RM.

Citește-ne pe Telegram, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Sondaj Toate

load