Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 501
Preşedintele stiri: 3991

Mexicul acuză Zara că a „folosit” în colecțiile sale desene tradiționale ale populațiilor indigene

6 iun. 2021,, 04:00   Externe
3358 0

Mexicul acuză brandurile de modă Zara, Anthropologie și Patowl că au „folosit” în colecțiile lor de haine desene create de populațiile indigene ale țării fără a oferi vreun beneficiu acestor comunități, informează CNN.

Ministerul mexican al Culturii a adresat o scrisoare celor trei retaileri prin care a cerut o „explicație publică”. De asemenea, a solicitat ca „beneficiile” să fie „redate comunităților creative” despre care se crede că au inventat tehnicile de broderie și motivele populare folosite.

Despre ce articole de îmbrăcăminte este vorba Scrisorile identifică mai multe articole de îmbrăcăminte de la cele trei mărci, alături de exemple corespunzătoare create de meșteșugari indigeni din regiunea Oaxaca.

De exemplu, pentru o rochie midi albastră brodată de Zara, compania ar fi folosit simboluri din rochiile tradiționale „huipil” produse de populația mixtec din San Juan Colorado. O astfel de rochie este brodată de meșteșugari în cel puțin o lună, mai spune ministerul. Produsul nu se mai află la comercializare pe site-ul Zara, arată sursa citată.

De asemenea, o pereche de pantaloni scurți, realizați de brandul Anthropologie, care are magazine în SUA și Canada, a fost un alt exemplu. Guvernul mexican susține că articolul, care costă în jur de 70 de dolari, conține simboluri care amintesc de cele utilizate de comunitatea Mixe din Santa Maria Tlahuitolpetec. Și cămășile „casual” brodate cu motive florale ale Patowlar fi fost inspirate din tehnicile de brodare ale comunității zapoteci din San Antonio Castillo Velasco. Guvernul susține că broderia florală de pe aceste cămăși este o imitație a unei tehnici complexe, cunoscute sub numele de „hazme si puedes” („fă-mă dacă poți”) și include, printre altele, motive cu panseluțe. Autoritățile spun că acționează pentru „prevenirea plagiatului” Inditex, compania care deține Zara, a transmis jurnaliștilor de la CNN că are „cel mai mare respect” pentru comunitățile din Mexic, dar a declarat că produsele sale nu au fost influențate de arta populației mixtec.


Patowl și URBN – compania-mamă a Anthropologie, nu au făcut niciun fel de comentarii. Ministerul Culturii a spus, în comunicatul său, că „proprietatea colectivă” a acestor comunități a fost „privatizată” de către aceste mărci. În consecință, autoritățile le-au cerut să creeze un „cadru etic” în care să lucreze cu acestea. Ministerul spune că acționează pentru „prevenirea plagiatului” marilor companii și protejează „drepturile popoarelor native”, care „au fost ignorate din punct de vedere istoric”. Nu este pentru prima dată cînd Mexicul acuză mari branduri de modă că și-au însușit motive tradiționale ale comunităților locale. În noiembrie 2020, designerul francez Isabel Marant a cerut scuze după ce mexicanii au acuzat că aceasta a folosit un model creat de comunitatea Purepecha.

De asemenea, în 2019 a acuzat marca de îmbrăcăminte pentru femei Carolina Hererra că folosește tipare mexicane „fără permisiune, fără respect și fără nicio considerație economică”. Directorul de creație al mărcii a declarat, la vremea respectivă, că a încercat să „evidențieze importanța acestui magnific patrimoniu cultural”, colecția sa fiind un „tribut adus bogăției culturii mexicane”.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?