X 
Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 506
Preşedintele stiri: 4000

Bloomberg: Comportamentul Belarusului pune în pericol viitorul aviației globale

27 mai. 2021,, 11:45   Externe
2829 2

Spațiul aerian al lumii amintește de jocul "tetris", în care transportatorii trebuie să găsească rutele potrivite pentru a evita amenințările la adresa securității și cheltuielile prea mari de combustibil.

Pentru companiile aeriene, cel mai îngrijorător aspect al aterizării forțate a zborului Ryanair în Belarus este cît de ușor a fost făcut acest lucru, scrie unian.net

Reluarea călătoriilor internaționale pe fondul recuperării slabe după COVID-19 și așa era dificilă. Iar amenințarea cu o nouă eră în care statele vor deturna avioane, va face această sarcină și mai grea.

"Adevărul amar al evenimentelor din Belarus este că armata controlează cerul. Iar civilii sînt doar oaspeți. Dacă guvernele și forțele lor aeriene vor decide să încalce libertățile de care depinde mișcarea noastră, transportatorii nu vor potea face nimic pentru a le împiedica", scrie Bloomberg.
Pentru această lovitură asimetrică nu a fost nevoie de tehnologii avansate. Serviciul de control al spațiului aerian din Belarus a anunțat despre o amenințare la adresa securității atunci cînd zborul de la Atena la Vilnius trecea deasupra teritoriului Belarusului. Iar un avion vechi de luptă MiG-29 a însoțit avionul Ryanair pînă la Minsk, unde jurnalistul Roman Protasevici a fost arestat.

Astfel de interceptări sînt de fapt un fenomen destul de frecvent. Avioanele de luptă NATO și Rusiei reacționează constant la încălcarea spațiului aerian al celuilalt. Numai în acest an mai mult de 60 de aeronave rusești au intrat ilegal în spațiul aerian al Alaska.


Există, de asemenea, o mulțime de cazuri în care guvernele încearcă să captureze oameni care le sînt incomozi. Din China și Arabia Saudită în Rusia și Statele Unite, autoritățile arată dorința de a experimenta cu urmărirea. Uniunea Europeană a sfătuit luni companiile aeriene să evite spațiul aerian al Belarusului. Astfel, Bruxelles-ul a adăugat doar o mică bucată la puzzle-ul global mărunțit al țărilor care nu pot fi survolate. O parte din Orientul Mijlociu, din Libia pînă în Iran, este considerată o zonă care nu poate fi survolată. Căci din cauza războaielor locale, avioanele ar putea fi doborîte", explică Conflict Zone & Risk Database.

Zonele cu risc mai scăzut sînt Africa de Nord, Afganistan, Pakistan, Ucraina, Coreea de Nord, Rusia, Filipine, Venezuela și chiar Japonia, unde testele cu rachete ale Phenianului reprezintă o potențială amenințare. Cerul lumii nu este deschis. El seamănă mai mult cu jocul tetris, în care transportatorii trebuie să găsească rute sigure cu cele mai mici cheltuieli de combustibil.

Dar în trecut, situația era și mai gravă. Cîndva URSS și China au blocat aproape tot traficul de tranzit al companiilor aeriene străine. Pentru a zbura de la Londra la Tokyo, avioanele trebuiau să aterizeze în Anchorage pentru a se realimenta. Această rută este cu o treime mai lungă și mai puțin eficientă din punct de vedere al cheltuielilor de combustibil decît zborul direct prin Siberia. Încălcarea interdicțiilor putea avea consecințe mortale. În 1983, 269 de persoane aflate la bordul zborului 007 al Korean Air Lines și-au pierdut viața din cauza faptului că avionul a intrat în spațiul aerian sovietic. De aceea el a fost doborît.

De aceea, evenimentele din Belarus agravează și mai mult perspectivele aviației, care speră să readucă zborurile internaționale la normal.
Dacă deturnările de avioane în stilul Belarusului vor deveni populare, așa cum au fost cîndva în anii 1970, cele mai pesimiste prognoze privind viitorul aviației ar putea fi prea fericite.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?