X 
Transnistria stiri: 1392
Eurovision stiri: 502

“Managerul anticriză” al lui Putin. Moldova a fost deja ”federalizată” și trupele au fost retrase din ea

18 iul. 2018,, 19:22   Politică
15769 17

Xenia Florea

În ultimele zile, protagonistul principalelor știri a fost vicepremierul guvernului rus Dmitri Kozak. Numirea lui ca reprezentant special al președintelui Rusiei pentru dezvoltarea relațiilor comercial-economice cu Republica Moldova a eclipsat toate celelalte știri din spațiul mediatic moldovenesc.

Politicienii și experții nu am mai fost atît de agitați de prin 2012, cînd ”principalul șoim al politicii externe ruse” (așa l-a numit revista „Forbes”), Dmitri Rogozin, a fost numit reprezentant special al președintelui rus în Transnistria.

Chiar dacă și cei din Federația Rusă, deocamdată, nu pot spune cu ce anume se va ocupa Dmitri Kozak în această foarte stranie funcție de ”reprezentant special al președintelui Rusiei pentru dezvoltarea relațiilor comercial-economice cu Republica Moldova” – va fi numit, ulterior, un reprezentant special pentru Transnistria sau și aceste funcții îi vor fi atribuite lui Kozak, va sta Kozak în fruntea comisiei bilaterale interguvernamentale pentru colaborarea comercial-economică, cum făcea Dmitri Rogozin, sau această funcție îi va reveni altei persoane, experții și comentatorii politici moldoveni au și reușit să ”federalizeze” țara sub îndrumarea atentă a lui Kozak, să evacueze din ea armamentul și trupele ruse sau invers, să le ”aducă” la hotarul cu România și să înjghebe o alianță postelectorală în interesul Federației Ruse.

Candidații Kremlinului pentru postul de curator

Pînă nu demult în guvernul FR curatela direcției moldovenești o deținea vicepremierul Dmitri Rogozin, însă după ce în august, 2017 Chișinăul l-a declarat persona non-grata “pentru un șir de declarații cu caracter neprietenesc și denigrator la adresa Republicii Moldova și a cetățenilor ei”, la Moscova această direcție a rămas suspendată.


Rogozin irita în totalitate autoritățile moldovenești – comportament scandalos, afirmații caustice nediplomatice, chiar și funcția în sine – reprezentant special al președintelui Federației Ruse în Transnistria. Încă în a. 2012, după numirea directorului general, pe atunci, al corporației de stat “Roscosmos”în funcția de curator al Kremlinului în Transnistria, Partidul liberal a cerut guvernului să nu-l primească pe Rogozin la Chișinău, deoarece decizia despre numirea lui “este un gest la limita imixtiunii în treburile interne ale Moldovei și o provocare pentru integritatea ei teritorială”.

Altercațiile regulate ale lui Rogozin cu Chișinăul oficial, apoi și cu Bucureștiul (“Veți primi un răspuns, nemernicilor!”) au făcut ca și mass-media rusă să scrie frecvent despre necesitatea ”resetării” relațiilor ruso-moldovenești, deja fără Dmitri Olegovici. În vara anului trecut “Московский комсомолец” (“МК”) menționa, că specialist principal pentru relațiile cu Moldova trebuie să fie un om care poate intra liber în această țară și care nu are un bagaj politic negativ ca al lui Rogozin. Reformatarea guvernului rus după alegerile prezidențiale și numirea lui Dmitri Rogozin la “Roscosmos” a permis Moscovei să soluționeze problema fără a-și pierde fața. Și să țină cont de greșelile anterioare.

Astfel, a fost modificată denumirea funcției: în loc de “reprezentant special al președintelui FR în Transnistria” - “reprezentant special al președintelui pentru dezvoltarea relațiilor comercial-economice cu Republica Moldova”. Stranie această denumire, dat fiind că RM are o cotă nesemnificativă în cifra de afaceri a FR, deci e cam paradoxal să numești un curator special al președintelui în sfera comercial-economică.

Cu atît mai mult, că Dmitri Kozak nu va fi copreședinte al comisiei interguvernamentale ruso-moldovenești pentru colaborarea comercial-economică – în această funcție, potrivit președintelui Igor Dodon">Igor Dodon, revenit de la Moscova, în cel mai scurt timp va fi numită o altă persoană. Cel mai probabil, ministrul agriculturii Dmitri Patrușev. Așa că, probabil, noile atribuții de serviciu ale lui Dmitri Kozak vor include, totuși,problemele politice și regiunea transnistreană.

Potrivit ziarului “Московский комсомолец”,pentru a-l înlocui pe Rogozin au fost examinate și alte candidaturi.Inclusiv – ajutorul președintelui Vladislav Surcov, care precum se știe a fost curatorul republicilor contestate “L/RPD”. Însă experții spun că Surcov seamănă cumva cu Rogozin – are faima unei persoane de tip provocator, predispusă la măsuri dure, așa că nu ar fi fost potrivit pentru ”resetarea” relațiilor cu Moldova.

Un alt candidat la funcția de reprezentant special pentru relațiile comercial-economice cu Republica Moldova era fostul viceministru al apărării Iurii Borisov, care în noul guvern a ocupat poziția lui Rogozin – postul de vicepremier pentru dezvoltarea CMI. Dar numirea unui militar pe post de curator al unei regiuni conflictuale, scrie “МК”, nu ar fi fost corectă din punct de vedere al diplomației. În consecință, pe direcția moldovenească a fost numit vicepremierul Dmitri Kozak. Pe de o parte, în cabinetul de miniștri el nu deține o funcție așa de irascibilă– este curatorul industriei și a problemelor energetice, pe de alta – cunoaște destul de bine specificul regiunii în care va activa.

“Managerul de criză” Kozak

Deseori Dmitri Kozak este numit managerul anticriză al Kremlinului și jurist pentru misiuni speciale. În a.2003 Moscova l-a trimis în Moldova pe post de diplomat-suveică pentru soluționarea problemei transnistrene. Kozak este unul dintre autorii (din partea rusă) memorandumului “Privind principiile de bază ale organizării statale a statului unificat”, care ulterior i-a luat numele și acum este cunoscut anume ca “memorandumul Kozak”.

Conform acestui plan, Republica Moldova urma să devină o federație asimetrică cu trei subiecți – Moldova, Transnistria și Găgăuzia. Autonomia Transnistreană și cea Găgăuză urmau să aibă dreptul de veto la adoptarea proiectelor de legi nedorite de ele. RM se obliga să respecte neutralitatea și să demobilizeze armata, dar și să ofere Rusiei dreptul de a-și menține trupele pe teritoriul ei timp de 20 de ani pe post de garant al soluționării conflictului (Transnistria insista asupra păstrării contingentului rus de armată pentru 49 ani). Dar sub presiunea Occidentului, conducerea de atunci a Moldovei în ultima clipă a refuzat să semneze planul de soluționare a conflictului.

În a. 2004,după atacul terorist din Beslan, Dmirtrii Kozak a devenit reprezentant permanent al președintelui în Districtul Federal de Sud (DFS) cu atribuții extrem de vaste. De facto, în această regiune a fost instituită o administrare prezidențială directă , iar Dmitri Kozak a devenit cel mai plenipotențiar din cei șapte reprezentanți ai președintelui. Kozak a ocupat acest post timp de trei ani. Concomitent, a condus comisia de coordonare a acțiunilor organelor executive federale în DFS. Printre sarcinile sale de bază era și lupta cu clanurile aflate la putere în republicile sudice, cu corupția și lichidarea bazei de apariție a terorismului.

În noiembrie, 2007 Dmitri Kozak a fost trimis pe o altă direcție ”fierbinte”:ca ministru al dezvoltării regionale, el a stat în fruntea consiliului de observatori a Corporației de stat pentru construirea locațiilor olimpice și dezvoltarea or. Soci. Peste un an el a devenit vicepremierul responsabil de problemele organizării Jocurilor Olimpice de iarnă din Soci.

Următorul sector important de muncă (din a.2014) l-au constituit problemele de dezvoltare a noilor subiecți ai FR – Crimeea și Sevastopolul. Concomitent, a fost numit responsabil pentru activitatea comisiei de acordare a asistenței umanitare autoproclamatelor republici populare Donetsk și Lugansk. Dmitri Kozak mai este numit și autorul de bază al planului de returnare Ucrainei a ”RPD” în anumite condiții: ca și în planul de soluționare a conflictului transnistrean, se propunea o autonomie a regiunii Donbass cu dreptul de veto asupra deciziilor politicii externe a Kievului.

Mass-media rusă îl plasează pe Dmitri Kozak printre membrii-cheie ai echipei lui Vladimir Putin. Ei au făcut cunoștință încă în anii 1990, au lucrat împreună în echipa primului primar al Sankt-Petersburgului Anatolii Sobceac (Kozac era președintele comitetului juridic al primăriei Sankt-Petersburg, membru al guvernului orășenesc). Anume atunci Putin i-a propus fostului coleg să urmeze cariera politică, Kozak revenind la businessul privat după plecarea sa din postul de viceguvernator al orașului din cauza dezacordurilor cu guvernatorul de atunci al Sankt-Petersburgului Vladimir Iacovlev. În a.1999 a fost invitat să lucreze în Administrația Președintelui FR în funcția de șef-adjunct al Oficiului pentru afaceri juridice. Iar în a. 2004 a condus staff-ul preelectoral al lui Vladimir Putin. Se spunea, că pe atunci i-a fost propus postul de prim-ministru, dar el e refuzat, pentru că prefera să construiască noua structură a puterii executive.

După inaugurarea lui Vladimir Putin în mai, curent, în Rusia a început formarea noului guvern și comentatorii politici au atras imediat atenția asupra faptului, că funcțiile-cheie în guvern au fost ocupate de oamenii lui Putin–Anton Siluanov (prim-vicepremier, ministru al finanțelor), Iurii Borisov (vicepremier pentru complexul militar de apărare) și veteranul echipei putiniste Dmitri Kozak (vicepremier în probleme de industrie și energetică).

Vladimir Putin a spus de multe ori că îl stimează pe Kozak pentru devotamentul exclusiv, cumsecădenia exclusivă și capacitatea de muncă exclusivă. Cui altuia i-ar fi putut încredința ”resetarea” într-o regiune problematică pentru Kremlin?

Cum este comentată numirea lui Kozak la Chișinău

Pentru politica moldovenească și istoria ei recentă numele lui Dmitri Kozak este aproape legendar. Vorbim despre soluționarea conflictului transnistrean – imediat amintim de ”planul Kozak”, deși actualul reprezentant special al președintelui FR pentru dezvoltarea relațiilor comercial-economice cu Republica Moldova nici pe departe nu a fost unicul autor al acestui document.

Vorbim despre “planul Kozak” – imediat ne amintim de “planul perfid”de federalizare a țării, deși ideea transformării Moldovei într-o federație a apărut încă în anii 1990 și anterior a. 2003, adică înainte de apariția“planului Kozak”, era susținută activ de partenerii occidentali, în special de SUA. Washingtonul chiar era gata să-și asume niște cheltuieli: în a.2002 la elaborarea proiectului de federalizare al OSCE pentru Moldova, americanii au promis să achite datoria externă a transnistrenilor – 300 mln. dolari penalizări pentru gazele rusești în schimbul acceptării unei autonomii largi în componența Moldovei Federative.

Nu e nimic uimitor, deci, că vestea despre aceea că “la noi vine un revizor” (Kremlinul l-a numit pe Dumitru Kozak curator pentru Moldova și Transnistria), a fost primită de majoritatea politicienilor moldoveni ca o intenție a Moscovei să reanimeze planul de federalizare a Republicii Moldova. În Moldova ”dreapta” întotdeauna a întîmpinat cu dușmănie orice variantă de aplanare a conflictului, care prevedea crearea unui stat federativ, dar și orice alt document care ține de soluționarea problemei transnistrene, deoarece soluționarea ei nu-i convine în principiu, din perspectiva politică. De aici și această ”alergie” la noua numire a lui Dmitri Kozak.

“Numirea lui Kozak este o încercare de a reveni la principiile promovate de funcționarul rus în a. 2003 în memorandumul de federalizare a Moldovei. Și dacă se va repeta cumva scenariul din a.2003, Moldova trebuie să se aștepte la situațiile din Georgia și Ucraina”, - îl citează pe politologul Oazu Nantoi portalul deschide.md.

Alexandru Slusari, vicepreședintele partidului ”Platforma Demnitate și Adevăr” , a declarat într-un interviuNM că “la noi dl Kozak este asociat cu planul său din a. 2003 la cinci minute înainte de semnarea lui. Știm că el mereu a fost pentru federalizarea Moldovei. Asta înseamnă, că poziția Rusiei este neschimbată. Ei văd o Moldovă federativă, nu confederativă”.

Iar președintele Partidului social-democrat Victor Șelin a presupus pe o rețea de socializare, că la întrevederea din 16 iulie de la Helsinki președinții SUA și FR pot discuta următorul plan pentru republica Moldova: Moldova și RPN se integrează conform principiului federativ, iar Rusia își scoate din regiune armata și armamentul . Numirea lui Dmitri Kozak responsabil de direcția moldovenească în ajunul întrevederii celor doi lideri ar putea fi motivată astfel.

O altă versiune a ”misiunii speciale” a lui Dmitri Kozak, care circulă activ în cercurile politice și printre experți - reprezentantul special al președintelui Rusiei a fost trimis la noi pentru a forma în RM o alianță pro-rusă după alegerile parlamentare. Situația curentă, susțin adepții acestei versiuni, favorizează această versiune: Washingtonul are acum alți favoriți în aripa politică de dreapta, americanii intenționează să schimbe radical RM, SUA urzeau planuri de creare a unei coaliții ”proeuropene” largi PAS-DA cu participarea PDM-ului «curățat», așa că pe acest fondal guvernarea actuală poate face o schimbare politică bruscă.

Reieșind din această versiune, Dmitri Kozak are de îndeplinit misiunea pe care nu a reușit să o îndeplinească șeful de atunci al administrației președintelui FR Serghei Narîșchin după alegerile parlamentare din a. 2010 – să creeze în Moldova o “o coaliție de centru - stînga” compusă din Partidul comuniștilor și Partidul democrat, condus pe atunci de Marian Lupu">Marian Lupu.

“Kozak is back? Dmitri Kozak va fi un agent electoral al PSRM și misiunea lui va fi să facă ceea ce nu a reușit Serghei Narîșchin în a. 2010: coaliția PDM-PSRM. Ulterior implementarea planului Kozak-2 va fi doar chestiune de timp. Riscurile ce țin de revenirea Moldovei pe orbita Rusiei devin iminente”, - a scris pe rețelele de socializare Mihai Popșoi, vicepreședinte PAS.

Politologul Victor Josu nu este de acord cu o astfel de tratare simplă a misiunii speciale a lui Dmitri Kozak și consideră că actuala lui numire poate chiar prezenta careva riscuri electorale pentru socialiștii moldoveni.

“Dmitri Kozak este considerat o figură pozitivă. Concretă și constructivă. Unul dintre puținii ”cai de tracțiune” în actualul anturaj al lui Putin, - a declarat expertul.–Deja este clar că întreaga camarilă anti-rusă din RM va trata noua numire a lui Kozak drept încă o încercare a Rusiei să ”federalizeze” Moldova. În perspectiva campaniei alegerilor parlamentare este încă o rundă a isteriei anti-rusești. Indiferent de faptul, dacă Dodon a avut sau nu vre-o legătură cu această numire (cel mai probabil, nu a avut), președintele moldovean și PSRM vor fi învinuiți în tendința de a ”federaliza” Moldova. Pentru actuala conștiință de masă din Moldova este o acuzație teribilă. Pe scurt: dacă Moscova a vrut astfel să-l ajute pe Dodon la alegerile viitoare – e puțin probabil să reușească. De facto, efectul va fi unul invers ”.

Cum este comentată numirea lui Kozak la Tiraspol

Nici în Transnistria nu este exclus faptul, că una dintre sarcinile-cheie ale misiunii lui Kozak în regiune ar putea fi apariția așa zisului “Memorandum Kozak 2.0” – un nou plan de aplanare a conflictului transnistrean. Însă Tiraspolul oficial este categoric contra semnării oricăror documente de conciliere-reunire cu Moldova de pe malul drept. În special pe fondalul recentelor decizii ale Chișinăului oficial, inclusiv privind statutul limbii ruse. Încă la finele anului trecut șeful nerecunoscutei RPN Vadim Crasnoselischii a declarat într-un interviu pentru o publicație rusească, că nu intenționează să semneze un “plan Kozak-2”, deoarece“nu poți intra într-un rîu de două ori”. Ce-i drept, experții spun că dacă în a. 2003 Moscova a reușit să-l convingă pe impenetrabilul Igor Smirnov, în caz de necesitate va pune presiune pe Tiraspol și de data aceasta.

Ex-ministrul adjunct al afacerilor externe din Transnistria Igor Șornicov crede că prin numirea lui Dmitri Kozak reprezentant special al președintelui FR în Moldova și Transnistria Federația Rusă intenționează să-și recapete influența în regiune. “Înseamnă că acum Rusia nu mai dorește să întrebe Occidentul ce fel de politică să facă aici. În această direcție nici un fel de compromisuri cu occidentul nu vor fi făcute. Asta înseamnă că pe toate scenariile occidentale, realizate așa sau altfel, se poate pune cruce”, - a declarat el într-un interviu postului de televiziune ТСВ.

Iar politologul Serghei Șirocov crede că numirea lui Dmitri Kozak cu formularea ”reprezentant special pentru dezvoltarea relațiilor comercial - economice” vorbește despre aceea, că în politica regională a Moscovei accentele vor fi puse acum pe această sferă – economică, nu politică.

Cum este comentată numirea lui Kozak la Moscova

Experții ruși cred că e prematur să vorbim despre careva memorandumuri noi sau planuri de soluționare a conflictului transnistrean.

Acum agenda reprezentantului special al președintelui Rusiei în regiune are altă prioritate – ameliorarea situației privind contingentul limitat al trupelor rusești dislocate în Transnistria și soluționarea problemei pacificatorilor. Astăzi militarii ruși nu mai pot efectua rotația: “Независимая газета” menționa că în Transnistria pacificatorii au trecut, de facto, la starea de asediu. Numai în anii 2014-2015 Chișinăul nu a permis accesul a cca 100 de militari ruși spre locul de dislocare în regiunea transnistreană.

Noua numire a lui Dmitri Kozak s-a produs imediat după ce mai multe organizații internaționale au cerut evacuarea trupelor rusești din Transnistria. Astfel, la 22 iunie Adunarea Generală ONU a adoptat un proiect de rezoluție privind evacuarea trupelor rusești de pe teritoriul Moldovei. La Ministerul rus al afacerilor externe documentul a fost numit “provocator și periculos”. La 10 iulie Adunarea Parlamentară OSCE a confirmat necesitatea “retragerii complete a forțelor militare străine de pe teritoriul regiunii și a transformării actualei operațiuni de menținere a păcii într-o misiune civilă cu mandat internațional”. La11 iulie un document similar a fost adoptat la summitul NATO.

Cu alte cuvinte, în Occident s-au intensificat eforturile îndreptate spre înlăturarea prezenței militare rusești în Transnistria. În aceste condiții și ”managerul anti-criză al Kremlinului” Dmitri Kozak poate pune presiuni pe Chișinăul oficial. Să nu uităm, că în guvernul FR Kozak este responsabil de industrie și energetică, inclusiv de extracția, transportul și exportul gazelor.

Unii experți nu exclud că în negocierile cu partea moldovenească Moscova mai poate pune și problema conducerii ”Moldova gaz„ S.A. Anterior, Rusia urmărea pasiv procesul de administrare al unuia dintre cele mai importante active ale ei în Moldova. În plus, cum a declarat într-un interviu pentru “МК” Vladimir Evseev, director adjunct al Institutului țărilor CSI, numirea lui Dmitri Kozak ca reprezentant special privind dezvoltarea relațiilor comercial-economice cu Moldova va contribui la aceea, că cererile Transnistriei de soluționare a unui șir de probleme economice, care nu au fost soluționate un timp îndelungat, acum vor fi îndeplinite într-un fel oarecare ”.

P.S.

Un atribut permanent al vizitelor fostului reprezentant special al președintelui Federație Ruse în Transnistria Dmitri Rogozin în Republica Moldova erau pichetele unioniștilor militanți în aeroportul Chișinău cu cererea de a-l declara persona non-grata pe vicepreședintele guvernului Rusiei. Însuși funcționarul rus i-a numit ”fan-clubul” său. Să vedem cum îl va întîmpina Moldova pe Dmitri Kozak – după 15 ani.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Ce părere aveți despre inițiativa președintelui Franței, Emmanuel Macron, de a deschide în următoarele luni o misiune permanentă de apărare la Chișinău?