Un dispozitiv hibrid poate revoluţiona lumea roboticii

21 sep. 2018,, 02:02   Ştiinţă şi IT

Specialiştii au inventat un dispozitiv biologic hibrid care este mult mai rezistent, dar are şi o durată de viaţă mai îndelungată.

Inginerii din cadrul Universităţii din Tokyo au dezvoltat o metodă de creştere a celulelor musculare prelevate de la şoareci pe o structură flexibilă din hidrogel. Conform Science Alert, acestea au fost apoi amplasate pe o ramă scheletică.

Deşi nu seamănă cu cyborgi din Terminator, specialiştii sugerează că prin intermediul lor doresc să contopească roboţi cu ţesuturile biologice. Transferarea muşchilor de la sisteme vii la structuri sintetice este dificilă deoarece biochimia celulei musculare o forţează să se micşoreze în timp. „Micşorarea spontană face ca ţesutul muscuar să fie mult scurt decît lungimea iniţială, astfel apar defecţiuni ale contracţiilor”, a explicat cercetătorul în cadrul studiului.

Pentru a rezolva această problemă, specialiştii au cultivat ţesut muscular pe o structură rigidă. Astfel ancorat, ţesutul nu îşi pierde forma, însă duritatea structurii face ca muşchiul să nu mai fie un aductor la fel de bun. Obţinerea unui muşchi care să reziste fără să se micşoreze, dar care să rămînă suficient de puternic pentru a funcţiona, s-a dovedit a fi o provocare, spun specialiştii.

Astfel, structura rigidă a fost înlocuită de una flexibilă din hidrogel. Pentru a rezolva problema micşorării, cercetătorii au creat un schelet sintetic ce conecta perechi de muşchi în poziţii opuse, ele putînd fi întinse prin intermediul electrozilor.

„După ce am construit muşchii, am reuşit să utilizăm perechile în robot, unul dintre muşchi acţionînd pentru a contracta şi al doilea pentru a extinde”, a declarat cercetătorul Shoji Takeuchi. Mulţumită metodei, braţul artificial putea realiza mişcări chiar şi după o săptămînă de la experiment.