Studiu: Unele exoplanete pot fi alcătuite din diamante

17 sep. 2020,, 23:31   Ştiinţă şi IT

În condiţii adecvate anumite exoplanete bogate în carbon pot fi alcătuite din diamante şi dioxid de siliciu.

Despre aceasta arată un studiu realizat de o echipă de cercetători de la Universitatea de Stat din Arizona (ASU) şi Universitatea din Chicago, conform The Hindu Business Line, transmite Mediafax.

„Aceste exoplanete nu seamănă cu nimic din sistemul nostru solar”, a spus autorul principal al studiului, Harrison Allen-Sutter, de la Facultatea de Explorare a Pămîntului şi a Spaţiului din cadrul Universităţii din Arizona.

Stelele şi planetele au o compoziţie similară, fiind formate din nor de gaz.

Formaţiuni cu un raport mai mic de carbon-oxigen, cum este Pămîntul, sînt compuse din silicaţi şi oxizi, cu un conţinut de diamante foarte redus.

Există însă o „probabilitate mai mare ca exoplanetele situate în jurul stelelor care au un raport carbon-oxigen mai mare decît soarele nostru să fie bogate în carbon”.

Cercetătorii au emis astfel ipoteza că „aceste exoplanete bogate în carbon s-ar putea transforma în diamant şi silicat în prezenţa apei (care este abundentă în univers), creînd o compoziţie bogată în diamante”.

„Pentru a testa această ipoteză, echipa de cercetare a trebuit să creeze o copie a interiorului exoplanetelor bogate în carbon, folosind o temperatură şi o presiune ridicate.

Pentru a face acest lucru au folosit celule de diamant-nicovală de înaltă presiune”, se spune într-un comunicatul oficial.

Cercetătorii au scufundat carbură de siliciu în apă şi au comprimat proba între diamante la presiune foarte mare.

Apoi au efectuat o încălzire cu laser şi au făcut măsurători ale probei încălzite cu laser la presiuni ridicate pentru a monitoriza reacţia dintre carbura de siliciu şi apă.

La presiune ridicată carbura de siliciu a reacţionat cu apa şi s-a transformat în diamante şi dioxid de siliciu, susţinînd ipoteza cercetătorilor.

„Indiferent de posibilitatea de a folosi astfel de planete ca habitat uman, acesta este un pas înainte” în cunoaşterea exoplanetelor, a spus Allen-Sutter.

„Cu cît învăţăm mai mult cu atît mai bine vom putea interpreta noile date pe care ni le vor oferi misiuni viitoare precum Telescopul Spaţial James Webb şi Telescopul Spaţial Nancy Grace Roman, pentru a înţelege lumile de dincolo de pe propriul nostru sistem solar”.