Studiu: Pe planetă există mai multe specii de arbori decît se credea

2 feb. 2022,, 03:00   Ştiinţă şi IT

O echipă internaţională de oameni de ştiinţă specialişti în conservarea mediului susţine că a aflat în sfîrşit cîte specii de copaci există în lume.

Date referitoare la cele aproximativ 73.000 de specii au fost publicate în jurnalul ştiinţific Proceedings of the National Academy of Sciences şi reprezintă rodul muncii a aproape 150 de oameni de ştiinţă din mai multe ţări.

Potrivit lui Andy Marshall, profesor asociat la Universitatea Sunshine Coast (USC) din Australia, setul global de date ''extrem de incitant'' privind copacii reprezintă o ''piesă semnificativă a puzzle-ului ecologiei şi biodiversităţii''.

''Cu cît datele sînt mai bune, cu atît mai bine putem informa planurile naţionale şi internaţionale în vederea stabilirii priorităţilor de conservare şi a obiectivelor şi managementului biodiversităţii'', a adăugat Marshall, care utilizează aceste date pentru a cerceta analiza cost-beneficiu astfel ca guvernele să stabilească priorităţile în vederea refacerii pădurilor native.

Potrivit Scientific American, autorii studiului au folosit bazele de date Global Forest Biodiversity Initiative şi TreeChange pentru a calcula că există circa 64.100 de specii de arbori cunoscute pe planetă - mai multe faţă de estimările anterioare de aproximativ 60.000. America de Sud are cea mai mare biodiversitate de arbori, cu 43% dintre specii, a constatat echipa, urmată de Eurasia, cu 22%, Africa, cu 16%, America de Nord, cu 15% şi Oceania, cu 11%.

Pe lîngă acestea, echipa internaţională a descoperit aproximativ 9.000 de specii încă neclasificate, care aşteaptă acum să fie denumite şi descrise ştiinţific.

''Această lucrare publicată recunoaşte, totodată, că identificarea unor copaci în pustietăţi poate fi o muncă foarte grea, începînd de la colectarea de materiale precum florile care pot înflori doar pentru scurt timp şi sezonier pînă la procese individuale de identificare ce pot dura ani de zile'', a precizat Marshall, care şi-a început cercetările în 1998, desfăşurîndu-şi activitatea pe teren în Tanzania şi apoi în Australia, înainte de a petrece cinci ani analizînd datele.

În Oceania, se estimează că s-ar afla circa 6.700 de specii cunoscute de arbori şi 1.500 de specii necunoscute anterior, pădurile tropicale şi subtropicale din nord-estul Australiei şi insulele Pacificului fiind un ''punct fierbinte'' pentru astfel de descoperiri, în opinia cercetătorilor.

Conducătorul proiectului, Roberto Cazzolla Gatti de la Universitatea Purdue din Statele Unite, a declarat că aceste descoperiri au evidenţiat ''vulnerabilitatea biodiversităţii globale a pădurilor la schimbările antropice asociate exploatării terenurilor şi climatice, ce ameninţă în mod disproporţionat speciile rare şi bogăţia globală a copacilor''.