Studiu: Fulgerele ar fi putut contribui la apariţia vieţii pe Pămînt

27 mar. 2021,, 23:00   Ştiinţă şi IT

Fulgerele au furnizat suficient fosfor în timp ce loveau Pămîntul pentru a contribui la apariţia vieţii, conform constatărilor unui studiu publicat marţi, care oferă un scenariu alternativ celui acceptat în mod curent, relatează AFP.

Fosforul este un element esenţial vieţii aşa cum o cunoaştem, contribuind la formarea structurilor de bază ale celulelor şi a dublei spirale a ADN-ului şi ARN-ului.

În urmă cu miliarde de ani, cea mai mare parte a fosforului se găsea în minerale insolubile de pe Pămîntul ''tînăr''. Însă, unul dintre aceste minerale, numit schreibersit - după naturalistul austriac Carl von Schreibers -, este foarte reactiv şi poate furniza fosfor, servind la formarea moleculelor organice, transmite agerpres.ro.

Cum cea mai mare parte din mineralul schreibersit de pe Pămînt provine de la meteoriţi, aceştia au fost adesea asociaţi apariţiei vieţii pe planeta noastră. Însă mineralul schreibersit se găseşte în rocile asemănătoare sticlei produse de fulgerele care lovesc anumite soluri bogate în argilă.

O echipă de cercetători americani şi britanici a utilizat tehnici avansate de imagistică pentru a analiza cantitatea de rocă produsă de fulgere. Ei au estimat apoi cantitatea de schreibersit care ar fi putut fi produsă în perioadele anterioare şi care ar fi susţinut apariţia vieţii pe Pămînt, cu aproximativ 3,5 miliarde de ani în urmă.

''Fulgerele de pe Pămîntul tînăr ar fi putut produce o cantitate semnificativă de fosfor'', a declarat pentru AFP Benjamin Hess, autor principal al studiului şi cercetător în cadrul departamentului de ştiinţe planetare de la Universitatea Yale din Statele Unite.

Alături de colegii săi, cercetătorul a estimat că fulgerele ar putea produce între 110 şi 11.000 de kilograme de fosfor pe an, conform studiului publicat în Nature Communications.

Cu ajutorul simulărilor climei din primele perioade ale Pămîntului, ei au ajuns la concluzia că fulgerele au depăşit meteoriţii în ceea ce priveşte aportul de fosfor, în urmă cu aproximativ 3,5 miliarde de ani. O epocă ce corespunde cu cea a apariţiei vieţii.

Acest lucru nu înseamnă că meteoriţii nu au contribuit la apariţia vieţii, ci că, potrivit lui Hess, ''cu cît sînt mai multe surse, cu atît mai bine''.

Cercetătorul doreşte să afle dacă fulgerele ar fi putut produce fosfor şi pe alte planete, unde căderile de metoriţi au fost evenimente rare.

''Căderile de meteoriţi s-au redus cu timpul, în timp ce producţia de fulgere, cel puţin pe Pămînt, a rămas constantă de-a lungul veacurilor", a adăugat el.