Rechinii care strălucesc pe întuneric, descoperiți lîngă Noua Zeelandă

4 mar. 2021,, 03:00   Ştiinţă şi IT

Oamenii de știință au descoperit că trei specii de rechini care trăiesc la mare adîncime lîngă Noua Zeelandă strălucesc în întuneric, informează BBC.

Rechinul zmeu a devenit astfel cea mai mare specie cunoscută de vertebrate luminoase și exemplarele de acest tip pot atinge 180 de centimetri lungime. Bioluminiscența a mai fost observată și la speciile Rechinul negru cu lanternă și Rechinul lanternă din sud.

Cele trei specii erau deja cunoscute cercetătorilor, dar este prima dată cînd fenomenul de bioluminiscență - organisme care emit lumină - a fost identificat asupra lor.

Există multe vietăți marine - dar și insecte, precum licuricii - care emit lumină, însă acesta a fost primul caz în care acest fenomen a fost observat la speciile mai mari de rechini.

Cercetătorii sugerează că partea inferioară strălucitoare a rechinilor i-ar putea ajuta să se ferească de prădători sau de alte amenințări. Bioluminiscența se obține cu ajutorul miilor de fotopori (celule care produc lumină) localizați în piele rechinilor.

Cele trei specii din studiu locuiesc în zona mesopelagică, care este cuprinsă între 200 și 1000 de metri adîncime (adîncimea maximă pînă la care pătrunde lumina soarelui).

Speciile de rechin în cauză trăiesc într-un mediu cu puține locuri unde s-ar putea ascunde, iar propria lumină ar putea acționa ca o formă de camuflaj, susțin cercetătorii.

În studiu, cercetătorii de la Universitatea Catolică din Louvain (Belgia) și Institutul Național al Marinei și Cercetărilor Atmosferice din Noua Zeelandă explică importanța bioluminiscenței pentru vietățile marine: "A fost considerat des ca fiind un eveniment marin spectaculos, dar neobișnuit, însă avînd în vedere întinderea fundului mării și apariția organismelor luminiscente în această zonă, devine tot mai evident că producerea de lumină la mare adîncime joacă un rolm important în structura celui mai mare ecosistem al planetei noastre".