Premiul Nobel pentru chimie a fost acordat pentru editarea genomului

7 oct. 2020,, 14:25   Ştiinţă şi IT

Premiul Nobel pentru chimie pentru anul 2020 a fost acordat cercetătoarelor Emmanuelle Charpentier şi Jennifer A. Doudna pentru dezvoltarea unei metode de editare a genomului.

Ele au descoperit sistemul CRISPR-Cas9, care este acum utilizat pe scară largă în calitate de ca mijloc avansat și de înaltă precizie de modificare a ADN-ului animalelor, plantelor și microorganismelor.

Difuzarea ceremoniei de decernare a laureaților s-a desfășurat pe site-ul premiului, scrie lenta.ru.

CRISPR-Cas9 reprezintă o "foarfecă" genetică pe care bacteriile o utilizează în lupta împotriva virusurilor. Cu ajutorul ei oamenii de știință modifică secvența nucleotidică a ADN-ului.

Interesele științifice ale lui Doudna au vizat interferența mecanismului ARN, care împiedică genele să producă proteine prin blocarea activității unui produs intermediar numit ARN matrice. Ea a ajuns la concluzia că secvențele unice la bacterii, numite "repetări palindromice scurte, aranjate în mod regulat în grupuri" (abreviat CRISPR), joacă rolul de memorie genetică bacteriană despre infecțiile virale. Ea a sugerat, de asemenea, că proteinele Cas asociate cu CRISPR au o acțiune similară cu interferența, doar că este orientată spre neutralizarea virușilor.

Charpentier a studiat inițial mecanismele de reglare a genelor în bacteria Streptococcus pyogenes care provoacă infecții la om. Ea a descoperit un tip ușor diferit al sistemului CRISPR, care necesită doar o proteină Cas. Secvențele CRISPR recunosc zonele genomului viral, se leagă de ele și permit Cas să taie genele virusului prin destrugerea acestuia.

Ulterior, Charpentier și Doudna au făcut munca în echipă, dovedind că CRISPR-ARN recunoaște secvențele genetice virale străine, iar Cas acționează ca "foarfece".

Ceremonia oficială de premiere va avea loc în ziua morții lui Alfred Nobel la Stockholm pe 10 decembrie 2020. În acest an, ceremonia va avea loc într-un format online din cauza pandemiei. Valoarea remunerării monetare din acest an a crescut cu un milion de coroane suedeze, iar acum ea constituie aproximativ 1,1 milioane de dolari.

În anul 2019, Premiul Nobel pentru chimie a fost acordat lui John Goodenough, Stanley Whittingham și Akira Yoshino pentru dezvoltarea bateriilor litiu-ion.