Polul Sud se încălzește de trei ori mai repede decît restul Pămîntului

1 iul. 2020,, 03:00   Ştiinţă şi IT

Un studiu publicat în revista științifică Nature Climate Change a constatat că Polul Sud, în ultimii 30 de ani de observații, se încălzește de trei ori mai repede decît alte zone ale Pămîntului. Poate că acest lucru nu e din vina omului.

Oamenii de știință au crezut că aerul cald nu ajunge în Antarctica la fel de ușor ca în restul lumii. Dar un nou studiu a constatat că chiar și Polul Sud nu este imun la impactul schimbărilor climatice provocate de om.

Un studiu publicat în revista Nature Climate Change arată că această regiune s-a încălzit de trei ori mai repede decît orice altă zonă a planetei noastre în ultimii 30 de ani. Între 1989 și 2018, a existat cea mai mare tendință de încălzire din ultimii 30 de ani — o creștere a temperaturii de 0,61 °C în 10 ani.
Un grup de oameni de știință au analizat datele obținute de la 20 de stații meteorologice care măsoară temperatura în această parte a planetei timp de zeci de ani și și-au confirmat teoria. "Această constatare este deosebit de importantă, deoarece anterior părea că Polul Sud este imun la încălzire", au remarcat cercetătorii.

"De fapt, am spus pentru prima data că regiunile interioare ale polului Sud sînt predispuse la fluctuații climatice bruște si extreme", au adăugat cercetătorii.

Împreună cu temperatura, echipa a studiat datele atmosferice. S-a dovedit că creșterea temperaturii se datorează nu numai activității omului, ci și presiunii atmosferice mai mici în Marea Veddel, de-a lungul coastei nordice a continentului, care aduce aer mai cald din Atlanticul de Sud la Polul Sud. Acest lucru se datorează probabil creșterii temperaturilor în partea de vest al oceanului Pacific.

Autorii au descoperit că nivelurile de încălzire se află deocamdată în pragul posibil al variabilității naturale a climei, dar subliniază faptul că emisiile de gaze cu efect de seră agravează situația.