Păsările mor de tinere dacă trăiesc într-un mediu agresiv și cu mulți prădători

16 mai. 2021,, 21:30   Ştiinţă şi IT

Păsările mor de tinere dacă trăiesc într-un mediu agresiv și cu mulți prădători în jur, scriu oamenii de știință de la Universitatea din Sheffield în noul lor studiu.

O echipă de oameni de știință a studiat mii de specii de păsări, pentru a înțelege de ce la reprezentanții diferitor familii și genuri diferă atît de mult timpul alocat de natură pentru a ajunge la maturitate: relativ vorbind, de la formarea ovulului fecundat pînă la organism capabil să supraviețuiască fără ajutorul părinților. La păsări, apropo, acest timp este relativ mai scurt decît, de exemplu, la mamifere. Astfel, elefanții pînă la maturitate au nevoie de aproximativ 10 ani, iar vrabia - aproximativ 10 zile.

În studiu, oamenii de știință au luat în considerare stilul de viață al păsărilor, factorii din mediul înconjurător care le afectează, istoria evolutivă și dimensiunea corpului. Potrivit cercetătorilor toate organismele se confruntă cu un compromis între reproducere și supraviețuire, dar rezolvă această problemă în moduri diferite. Echipa a constatat că speciile de păsări cu strategia "trăiește repede, mori tînăr" se dezvoltă mai repede, ceea ce le permite să maximizeze numărul de urmași pe care îi pot produce în acel timpul scurt pe care îl au la dispoziție.

Rezultatele au arătat că păsările care se înmulțesc și trăiesc în condiții mai sigure, cu mai puțini prădători, de obicei au nevoie de mai mult timp pentru a se dezvolta, de aceea își pot permite să cheltuie mai mult timp.

Ei au descoperit, de asemenea, că păsările migratoare se dezvoltă mult mai repede, ceea ce le garantează că vor fi gata să se întoarcă în habitatele lor de iarnă la sfîrșitul verii.