Oamenii de știință din Japonia dau un semnal de alarmă: o specie de bambus care înflorește o dată la 120 de ani riscă să dispară

6 sep. 2023,, 03:00   Ştiinţă şi IT
2012 0

Oamenii de știință au descoperit că Phyllostachys nigra var. henonis, o specie de bambus foarte răspîndită în Japonia și care, spre deosebire de alte plante, înflorește doar o dată la 120 de ani, ar putea dispărea și afecta ecosistemul.

Cercetătorii au descoperit că acest bambus s-ar putea confrunta cu problema lipsei de germinare a semințelor în cazul majorității exemplarelor care înfloresc. Această descoperire ridică semne de întrebare cu privire la impactul asupra ecologiei zonei și a economiei țării, deoarece efectele înfloritului ar putea duce la schimbări în topografia zonei și în disponibilitatea bambusului ca resursă.

Cercetătorii notează că peste 80% din tulpinile eșantionate ale acestui bambus au înflorit, dar nu au produs semințe viabile. Acest lucru indică faptul că această specie de P. nigra nu suferă o regenerare sexuală fiabilă prin germinarea semințelor.
În Japonia, aproximativ 0,17 milioane de hectare sînt acoperite de trei specii de bambus, dintre care una este P. nigra var. henonis. După înflorirea acestei specii de bambus, se preconizează că vor apărea suprafețe largi de pajiști deschise, ceea ce poate schimba ecologia zonei și poate provoca eroziunea solului.

Pentru a proteja habitatul ecologic și a asigura regenerarea plantațiilor de bambus, se pot lua măsuri precum fertilizarea sau transplantarea bambusului din plantațiile care nu au înflorit. Cu toate acestea, gestionarea bambusului rizomatos cu răspîndire agresivă poate necesita măsuri regulate și intensive pentru a preveni invadarea pădurilor și a zonelor agricole.

Sînt necesare mai multe cercetări pentru a explica lipsa semințelor la această specie de bambus și pentru a-i evalua longevitatea. În viitor, oamenii de știință doresc să asigure conservarea acestei plante și a ecosistemelor în care aceasta crește.