Oamenii de știință britanici au reușit să măsoare masa neutrinilor

30 aug. 2020,, 23:30   Ştiinţă şi IT

Astronomii de la University College London au reușit să măsoare cu destulă precizie masa unui neutrin, o particulă „fantomatică” ce interacționează rar cu materia obișnuită.

Aceste particule sînt foarte ușoare, iar masa lor este aproape de zero. Despre aceasta scrie ediţia Science Alert.

Cercetătorii au combinat datele obținute în timpul experimentelor pe acceleratoarele de particule cu rezultatele observațiilor radiațiilor cosmice de fundal cu microunde. Se știe că există trei tipuri de neutrini: neutrinii electroni, mu-neutrinii şi tau-neutrinii. Un neutrin de un fel se poate transforma în alte tipuri, care se numește oscilație neutrino. Posibilitatea acestui proces este explicată de o masă non-zero.

În studiile anterioare, s-a reuşit determinarea limitei superioare a masei combinate a tuturor celor trei neutrini. Pentru a face măsurători mai exacte, oamenii de știință au luat în calcul datele observațiilor cosmologice, deoarece o masă neutrină neutră este capabilă să producă un anumit efect asupra rezultatelor acestor observații. Au obținut valoarea în masă a celui mai ușor neutrin, care nu depășește 0,086 electroni volți. Masa combinată în acest caz trebuie să fie egală cu cel mult 0,26 electroni volți.