Oamenii de știință au găsit rămășițele nucleului galactic al Căii Lactee

24 dec. 2022,, 00:30   Ştiinţă şi IT

Astronomii au descoperit un număr mic de stele împrăștiate în centrul Căii Lactee, care sînt rămășițe ale unui nucleu galactic antic, cînd galaxia noastră era încă un „bebeluș”, transmite rbc.ua cu referire la Science Alert.

Oamenii de știință au folosit cea mai precisă hartă 3D a galaxiei, precum și o rețea neuronală, pentru a studia compoziția chimică a peste 2 milioane de stele. În plus, o echipă de astronomi a identificat 18.000 de stele care existau la nașterea galaxiei noastre. Drept urmare, au găsit o populație de stele de aceeași vîrstă cu orbite similare, ceea ce sugerează că acestea au fost prezente înainte ca Calea Lactee să se „umfle” ca urmare a ciocnirilor cu alte galaxii, care au început să aibă loc în urmă cu aproximativ 11 miliarde de ani.

Oamenii de știință le-au numit „biata inimă bătrînă” a galaxiei pentru că sînt sărace în metal, foarte vechi și, de asemenea, sînt în centrul Căii Lactee. Potrivit cercetătorilor, această populație reprezintă rămășițele protogalaxiilor.

„Universul primar era format în principal din hidrogen cu un mic amestec de heliu. Cînd au apărut primele stele în el, în nucleele lor au început să apară elemente mai grele - hidrogen, heliu, carbon, pînă la fier. Cînd stelele mor, ele explodează, aruncînd elemente chimice în spațiu și din ele se formează stele noi. Cu cît o stea se formează mai tîrziu, cu atît conține mai multe metale. Adică, metalitatea mai mare este inerentă stelelor tinere. Exploziile de energie supernove formează și metale mai grele, cum ar fi aurul, argintul, uraniul. Stelele copii preiau apoi aceste elemente atunci cînd se formează. Orbitele stelelor diferă pe măsură ce se deplasează în jurul centrului galaxiei", a spus Hans-Walter Rix de la Institutul de Astronomie Max Planck din Germania.

Cînd se reușește detectarea de stele cu o compoziție similară, care se mișcă pe orbite similare, este rezonabil să presupunem, spun oamenii de știință, că acestea au existat împreună de mult timp.

„Istoria de 13 miliarde de ani a Căii Lactee este un puzzle uriaș delicios care trebuie reconstruit în funcție de starea actuală a galaxiei. Aceste grupuri de stele care s-au format în universul timpuriu nu erau galaxii pline, ci semințele lor. Copilăria Căii Lactee, trei sau patru semințe s-au fuzionat împreună, pentru a forma miezul a ceea ce va deveni galaxia noastră de origine”, explică Ricks.

Descoperirea fascinantă ridică multe întrebări pe care oamenii de știință speră să le studieze. Printre acestea se numără distribuția spațială a stelelor, factori speciali de abundență etc.

"Și, poate cel mai dificil, dacă ele ne pot conduce la acele stele – mai mici, slabe, care sînt mai greu de găsit. Deci, inima veche a Căii Lactee poate fi un răspuns extrem de bogat despre istoria noastră galactică", a constatat astronomul.