Oamenii de știință au documentat a cincea parte a fundului oceanului

23 iun. 2020,, 02:00   Ştiinţă şi IT
1963 0

Oamenii de știință au documentat a cincea parte a fundului oceanului. Cu toate acestea, cea mai mare parte a adîncului (aproximativ 81%) ei urmează să o studieze.

Angajații proiectului, care are drept scop crearea unei hărți complete a fundului oceanului, au declarat că au reușit să documenteze cea de-a cincea parte. Proiectul "Fundul mării 2030 " (Fundația Nippon-GEBCO Seabed 2030) a fost lansat în 2017 — atunci cercetătorii au reușit să studieze doar 6% din fundul oceanului Planetar. Acum, această cifră este de 19%.

În 2019, ei au documentat aproximativ 14,5 milioane de km pătrați de noi date batimetrice din adînc. Este o zonă care este de două ori mai mare decît Australia. Cu toate acestea, cercetătorii intenționează să accelereze ritmul de documentare și să acopere întregul fund al oceanului pînă în 2030.
"Acum ne aflăm la 19%. Aceasta înseamnă că avem încă 81% din suprafața oceanelor care urmează să le explorăm. Este de două ori mai mare decît suprafața planetei Marte. Trebuie să le documentăm în următorul deceniu", a declarat directorul Proiectului, Jamie McMichael-Phillips, într-un interviu pentru BBC.

Pe harta lor, culoarea neagră înseamnă zonele în care cercetătorii încă mai trebuie să obțină măsurători echoscopice directe ale formei fundului oceanului. Culoarea corespunde adîncimii măsurătorilor: zona mai adîncă este de culoarea violet, adîncimea mai mucă este indicată prin albastru deschis.
Oamenii de știință au explicat că au puține informații despre zonele negre — acestea sînt date de pe sateliți. Unele nave spațiale utilizează dispozitive altimetru care pot studia topografia fundului mării. Cu toate acestea, ele pot obține date numai la o adîncime de peste un kilometru.