Oamenii de știință au datat "nașterea" Lunii

1 iun. 2018,, 20:35   Ştiinţă şi IT
Foto : fedpost.ru
Vîrsta Lunii este un subiect puternic dezbătut de cercetătorii din întreaga lume. Unii consideră că astrul ar fi apărut la 30 de milioane de ani de la formarea sistemului solar, în timp ce alții la 100 de milioane de ani.

Folosind masuratori din interiorul Pamantului, interpretate intr-un simulator digital, o echipa internationala de astronomi a facut o descoperire incredibila: “ceasul geologic”, scrie National Geographic.

Cele 259 de simulari digitale au fost realizate de astronomi din Franta, Germania si Statele Unite, si au furnizat informatii despre evolutia planetelor Mercur, Venus, Marte si Terra.

Folosind aceste date, cercetatorii au decoperit o legatura intre momentul in care Terra se pare ca ar fi fost lovita de un astru ceresc si cantitatea de reziduri ceresti cazute pe suprafata Pamantului dupa impact.

Aceasta relatie are acelasi principiu de functionare ca al unui ceas, indicand momentul de formare al Lunii, si este prima modalitate de datare care sa nu includa interpretari ale uzurii radioactive a nucleului atomic.

“Suntem incantati ca am gasit un <ceas> al formarii Lunii care sa nu se bazeze pe datari radiometrice”, a declarat seful echipei de cercetari, Seth Jacobson, de la Observatorul Cote d’Azur din Nice, Franța.

Cantitatea de materie care a fost degajata in spatiu de pe Pamant, dupa ce a fost lovit de corpul ceresc, a fost preluata din studiile anterioare. Rapoartele trecute au demonstrat ca volumul de materie bogata in copusi de fier din structura solului Terrei este direct proportional cu cantitatea de masa propulsata de impact.

Din noile masuratori, cercetatorii au stabilit ca astrul natural al Pamantului a luat nastere la 95 de milioane de ani de la formarea sistemului solar, cu o eroare de 32-39 de milioane de ani.

Sistemul solar se preupune ca s-a format in urma cu 4.6 miliarde de ani, odata cu prabusirea gravitationala a unui nor molecular.

O mare parte din cantitatea materiei rezultate s-a adunat in centru, formînd Soarele, in timp ce restul materiei a luat forma unui disc protoplanetar, din care s-au format mai tîrziu planetele si satelitii lor.