Oamenii de știință au aflat cum a apărut apa pe Pămînt

20 feb. 2022,, 02:03   Ştiinţă şi IT

Pămîntul și Luna, formate ca urmare a impactului uriaș a două corpuri cosmice, au păstrat în cea mai mare parte masa inițială a elementelor volatile, inclusiv apa.

Oamenii de știință de la Laboratorul Național E. Lawrence Livermore au explicat apariția apei pe Pămînt. Articolul specialiștilor americani a fost publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, relatează Phys.org .

După cum se știe, sistemul Pămînt-Lună a fost format ca urmare a ciocnirii a două corpuri mari la etapa foarte timpurie a istoriei Sistemului Solar. În ciuda faptului că aproximativ 70% din suprafața Pămîntului este acoperită cu apă, în general, planeta este un loc relativ uscat în comparație cu multe alte obiecte spațiale. Conform opiniei general acceptate, lipsa substanțelor volatile (cum ar fi apa) pe Pămînt și pe Lună a fost cauzată de impactul puternic care a epuizat rezervele de elemente volatile.

Cu toate acestea, analiza izotopică a solului selenar a arătat că obiectele spațiale care s-au ciocnit cu miliarde de ani în urmă și au format Pămîntul și Luna au avut niveluri foarte scăzute de elemente volatile chiar înainte de impact.

"Pămîntul fie s- format cu apă, pe care încă o vedem și o folosim și acum, fie a fost lovit de un obiect format în principal din H2O pur... Studiul nostru exclude meteoriții sau asteroizii ca surse probabile de apă pe Pămînt și indică cu siguranță opțiunea "nașterii planetei cu apă", a spus unul dintre autorii articolului, cosmochimistul Greg Brenneka.

Astfel, cercetătorii cred că apa a fost prezentă la etapa de formare a Pămîntului și nu a fost adusă mai tîrziu de obiecte din spațiu.