O floare considerată dispărută de 40 de ani, redescoperită în Ecuador

20 apr. 2022,, 05:00   Ştiinţă şi IT

O floare sălbatică din America de Sud, considerată a fi demult dispărută, a fost redescoperită de cercetători.

Specia Gasteranthus extinctus a fost descoperită de biologi la poalele Munților Anzi, dar și în zonele rămase împădurite din regiunea Centinela, Ecuador, după aproape 40 de ani de la ultima observație a sa, transmite Știri.md cu referire la descopera.ro.

Defrișarea intensă din vestul Ecuadorului la sfîrșitul secolului XX a dus la presupusa dispariție a mai multor specii de plante, inclusiv Gasteranthus extinctus.

În ciuda relatărilor conform cărora mai bine de 97% din pădure din jumătatea de vest a Ecuadorului a început să fie distrusă sau transformată în terenuri agricole, inclusiv mare parte din Centinela, cercetătorii au început să studieze zona în vara anului trecut, începînd cu imagini prin satelit pentru a identifica pădurea tropicală rămasă intactă.

„Centinela este un loc legendar pentru botaniștii tropicali. Însă, avînd în vedere că a fost descris de cei mai pricepuți oameni din domeniu, nimeni nu a verificat de două ori.

Nimeni nu s-a întors să confirme că pădurea și acele specii au dispărut”, a explicat Nigel CA Pitman, unul dintre autorii descoperirii.

„Am ajuns în Centinela cu gîndul că ni se va rupe inima, iar în schimb am ajuns să ne îndrăgostim”, a adăugat Pitman, citat de The Guardian.

Floarea Gasteranthus extinctus își va păstra denumirea

Floarea tropicală este caracterizată de petalele sale în nuanțe intense de portocaliu și un săculeț în care polenizatorii pot intra și ieși.

Cercetătorii au identificat planta în primele ore de la începerea observațiilor, folosind doar imagini cu specimene uscate, schițe și o descriere scrisă pentru referință.

Echipa a făcut poze și a colectat unele flori ofilite și căzute pe sol, înainte să primească o confirmare a identității plantei de la un expert în taxonomie. În ciuda statutului său de specie în pericol, Gasteranthus extinctus își va păstra denumirea.

„Noi specii continuă să fie descoperite”

Cercetătorii colaborează acum cu organizațiile de conservare din Ecuador astfel încît să protejeze unele dintre zonele din Centinela în care trăiesc aceste flori.

„Redescoperirea acestei flori ne arată că nu este prea tîrziu să redresăm chiar și cele mai grave scenarii de biodiversitate. Ne arată că merită să conservi chiar și cele mai mici și mai degradate regiuni. Noi specii continuă să fie descoperite, iar noi încă mai putem salva multe specimene care se află în pragul dispariției”, a completat Dawson White, cercetător la Muzeul Field din Chicago, SUA.

Studiul care descrie descoperirea spectaculoasă a fost publicat în jurnalul PhytoKeys.