COVID-19 în MOLDOVA VACCINAȚI 929 781   INFECTAȚI 361 828(+712)   TRATAȚI 345 226      DECESE 9022(+37)   Mai multe detalii 
Preşedintele stiri: 3013

Ministerul Educației Culturii și Cercetării a lansat un studiu amplu privind serviciile educaționale extrașcolare din țară

24 aug. 17:45   Ştiinţă şi IT
1758 0

Serviciile educaționale extracurriculare din Republica Moldova au fost obiectul de studiu al unei cercetări ample prezentate astăzi în cadrul unui eveniment online organizat de Ministerul Educației și Cercetării, transmite Noi.md.

Lansarea a avut loc cu participarea ministrului Educației și Cercetării Anatolie Topală, a cadrelor manageriale din instituțiile de învățămînt primar, secundar și extrașcolar, a șefilor organelor locale de specialitate în domeniul învățămîntului, a conducătorilor cercurilor artistice și a secțiilor sportive ș.a.

Cercetarea a fost realizată în perioada mai 2020 – mai 2021, în cadrul Proiectului „Reforma Învățămîntului în Moldova” și include trei componente: cartografierea instituțiilor și a serviciilor prestate de ele, cercetarea sociologică cantitativă și calitativă a acestui domeniu și analiza mecanismelor de finanțare.

Mai exact, studiul oferă informații privind diversitatea serviciilor, numărul de beneficiari și gradul de satisfacție a acestora, pregătirea personalului, mecanismele de asigurare a calității și modalitățile de finanțare. La fel, acesta analizează sistemul de organizare și prestare a serviciilor educaționale extrașcolare din țări precum SUA, Marea Britanie, Spania, Suedia, Australia, Singapore și Romînia. Analiza datelor a permis, în cele din urmă, identificarea punctele forte și slabe ale sistemului de prestare a serviciilor educaționale extrașcolare din țară și elaborarea unui set de recomandări pentru îmbunătățirea acestora.


În debutul evenimentului, ministrul Educației și Cercetării a declarat că oferirea unor servicii educaționale extrașcolare de calitate este o necesitate pentru sistemul educațional din țară: „Activitățile pe care copiii noștri le practică în afara programului școlar sau în instituții extrașcolare au un rol esențial în formarea personalității, descoperirea și dezvoltarea talentelor, aptitudinilor, în stimularea creativității copiilor. Prin urmare, activitățile extrașcolare trebuie să ocupe un rol aparte în politicile educaționale. Necesitatea elaborării acestui studiu la noi în țară a apărut din necesitatea modernizării sistemului de educație extrașcolară. ”

Așadar, conform datelor SIME (Sistemului Informațional de Management în Educație), incluse în acest studiu, în instituțiile de învățămînt primar și secundar general activează 3941 de cercuri, care sînt frecventate de circa 72 de mii de elevi. Majoritatea cercurilor sînt de profil artistic și estetic (56%), fiind urmate de profilul social-pedagogic (18%), științific și tehnologic (10%), tehnic (6%), cultură fizică și agrement (3%). Ponderea celorlalte profiluri este de doar 2%.

Potrivit acelorași date, în instituțiile de învățămînt primar și secundar general activează 1804 de secții sportive, care sînt frecventate de circa 32 de mii de elevi. După proba sportivă, cele mai frecvente sînt secțiile de baschet (21%), de volei (20%), fotbal (18%) și tenis de masă (11%). De asemenea, sînt frecvente secțiile sportive de atletism (6%), șah (6%), gimnastică (4%) și Joc de dame (3%).

Conform rezultatelor sondajului, majoritatea părinților (85%) și a elevilor (83%) intervievați se declară în mare sau într-o anumită măsură mulțumiți de activitățile cercurilor școlare.

Studiul mai relevă că în țară, în prezent, există 103 instituții de învățămînt artistic extrașcolar (școli de arte, de muzică sau de arte plastice) și 92 de instituții de învățămînt sportiv extrașcolar. Pe lîngă acestea, mai există și alte tipuri de entități care prestează servicii de educație extrașcolară: case de cultură, biblioteci, centre de tineret, centre comunitare, organizații neguvernamentale ș.a.

De menționat că rezultatele cartografierii și ale cercetărilor sociologice, constatările ce derivă din analizele efectuate, din problemele identificate și recomandările propuse de autorii cercetării vor constitui, pentru Ministerul Educației și Cercetării, o bază temeinică pentru elaborarea unor propuneri de politici de modernizare a sistemului de educație extrașcolară.

0

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Adăuga comentariu

Guvernul anunță că există un deficit de personal în structurile de stat. În opinia dvs., cum am putea rezolva această problemă?
 X