Microbii din lacurile humice produc omega-3 din microplastic

7 ian. 2020,, 02:00   Ştiinţă şi IT

Microbii din lacurile humice creează acizi grași omega-3 din microplastic. Aceasta a fost concluzia biologilor de la Universitatea Jyväskylä din Finlanda care au folosit în mod specific un marcaj cu izotopii de carbon pentru a monitoriza mișcarea polietilenei în lanțul alimentar. Acest lucru a fost relatat de Nature.

Cantitatea crescîndă de deșeuri din plastic a îngrijorat societatea de mult timp, însă oamenii de știință deocamdată nu au studiat posibilele tipuri de biodegradare a acestora.

O echipă de cercetare de la Universitatea Jyväskylä a folosit marcajul izotopilor de carbon (izotopul 13C) pentru a urmări soarta polietilenei în lanțul alimentar. S-a dovedit că microbii care trăiesc în lacurile humice pot transforma carbonul din plastic în acizi grași utili - omega-3 și omega-6.

„Am vrut să examinăm dacă microbii cu capacitatea de a descompune compuși humici complecși pot folosi și polimeri microplastici. Într-adevăr, degradarea microplastică a fost mai accentuată în cazul microbilor originari din lacurile humice decît în cazul celor din lacurile cu apă pură”, a menționat autorul studiului Sami Taipale.

În viitor, cercetătorii intenționează să extindă experimentul pentru a afla ce tipuri de biodegradare mai există în plastic.