Luna a dispărut de pe cer în urmă cu 1.000 de ani

17 mai. 2021,, 01:00   Ştiinţă şi IT

In urma cu aproape 1.000 de ani, atmosfera Pamantului a trecut printr-un fenomen neobisnuit - un nor uriaș format din particule bogate in sulf au ajuns in stratosfera si au intunecat cerul timp de luni sau chiar ani de zile. In aceasta perioada nefasta a disparut si Luna de pe cer, scrie Science Alert.

Cercetatorii stiu de existenta acestui fenomen de cand au analizat mostre obtinute din centrul ghetarilor, ce au prins particulele de sulf produse de eruptii vulcanice. Mult timp, expertii au crezut ca de vina a fost eruptia din 1104 a vulcanului Hekla, din Islanda, vulcan supranumit “Intrarea catre iad”.

Acum, cercetatorii cred ca cerul a fost intunecat din alta sursa, pentru ca anumite calcule de la inceputul fostului mileniu ar fi fost gresite cu aproximativ 7 ani, potrivit unui nou studiu condus de Sebastian Guillet, paleoclimatolog din cadrul Universitatii din Geneva.

Cercetatorii au studiat texte istorice pentru a gasi observatii neobisnuite ale cerului din acea perioada. Mai ales, au vrut sa vada daca exista vreo dovada a unei eclipse solare extreme, ce ar putea fi explicata prin ceata sulfurica rezultata din eruptii puternice.

Potrivit datelor NASA, in perioada 1100-1120 au fost observate 7 eclipse lunare in Europa. Cercetatorii au gasit si un document din mai 1100 ce a descris intunericul extrem al Lunii in timpul acestui fenomen.

“Pe data de 5 a lunii mai, Luna parea luminoasa seara si, dupa, incet, incet, lumina ei s-a stins intr-atat incat, atunci cand a venit noaptea, disparuse complet si nimic, nici lumina, nici sfera, nici nimic din ea nu mai putea fi vazut,” a scris un individ care a observat fenomenul in 1110 in Cronicile Peterborough, printre numeroasele texte istorice ce includ marturii despre fenomenul neobisnuit.

Aceasta eclipsa lunara neobisnuita a fost discutata timp de secole intregi dupa ce a avut loc si acum se pare ca s-a gasit si motivul cel mai probabil pentru care a disparut Luna de pe cer - o eruptie vulcanica extrema, insa nu cea a vulcanului Hekla.

Expertii cred ca, cel mai probabil, de vina e Muntele Asama, din Japonia, ce a produs eruptii gigantice, de luni de zile in anul 1108, semnificativ mai mari decat eruptia din 1783 ce a omorat 1.400 de persoane.

“A fost un foc in varful vulcanului, un strat gros de cenusa in gradina guvernatorului, peste tot pe campuri si campul de orez nu mai poate fi folosit acum pentru cultivare. Nu am mai vazut asa ceva in tara. E foarte rar si foarte straniu,” a scris un oficial in timpul evenimentului din 1108.

Pe langa textele istorice, cercetatorii au studiat si dovezi fizice, ce indica faptul ca anul 1109 a fost extrem de rece. Mai mult, au fost inregistrate mai multe evenimente climatice si sociale (“o abundenta de marturii ce fac referire la clima nefavorabila, recolte distruse si foamete in acesti ani”, au scris cercetatorii in studiul publicat in jurnalul Scientific Reports) in perioada 1109-1111, ce ar putea fi explicate de eruptia din 1108.

Fenomenul ar putea explica nivelul ridicat de particule din stratosfera, ce au innegrit cerul, motiv pentru care oamenii au scris ca Luna parea ca a disparut de pe cer.