Everestul ar fi o veritabilă „bancă” de virusuri și microbi

21 mar. 2023,, 06:00   Ştiinţă şi IT
1946 0

Asta spune o echipă de microbiologi de la Universitatea din Colorado în revista Arctic, Antarctic, and Alpine Research.

Conform cercetătorilor americani, zecile de mii de alpiniști care escaladează Everestul lasă în urma lor virusuri care pot rezista acolo pentru zeci sau chiar sute de ani. Practic, este o semnătură umană, susțin specialiștii, care au analizat mostre de sediment recuperat de la o altitudine de peste 7.900 de metri. Surpriza a fost nu descoperirea virusurilor. Orice strănut poate elibera așa ceva, deci nu e vreo mare revelație. Ci faptul că unele virusuri s-au adaptat pentru a supraviețui în condiții în care, în mod normal, ar fi dispărut.

Studiile anterioare arătau că microbii și virusurile purtate de oameni nu rezistă în zonele extrem de reci din Antarctica, din Himalya sau chiar din Anzi. Se pare însă că nu fuseseră folosite tehnici suficient de performante pentru depistarea lor. Și asta pentru că, la noi analize, au fost observate bacterii din genul Staphylococcus și Streptococcus.

În mod normal, astfel de microorganisme ar fi fost distruse fie de temperaturile joase, fie de razele ultraviolete. Însă unele au reușit să reziste, în stază, în zone în care nu au mai făcut-o pînă acum. Pericolul nu este unul foarte mare, o recunosc și specialiștii citați, dar e bine de știut pentru studiile viitoare asupra microorganismelor și a ratei lor de supraviețuire în condiții extreme. Pînă atunci, dacă mai plecați în vacanță, evitați și voi