Două găuri pe capul tiranozaurului s-au dovedit a fi un „climatizor” natural

6 sep. 2019,, 05:00   Ştiinţă şi IT
1934 0

Oamenii de știință de la Școala de Medicină a Universității din Missouri au identificat destinaţia celor două găuri din partea frontală a craniului tiranozaurului.

În găuri au existat vase de sînge, ceea ce a permis reptilei vechi să regleze temperatura din craniu - de fapt, acestea au servit în calitate de „climatizor” biologic. Descrierea studiului este publicată pe site-ul universității.

Unul dintre cei mai cunoscuți dinozauri, tiranozaurul (T.Rex) a trăit în perioada Cretaceului cu aproximativ 68-66 milioane de ani în urmă. Lungimea reptilei de la cap pînă la coadă a fost de aproximativ 12,3 m, iar greutatea depăşea 14 tone.

Oamenii de știință studiază tiranozaurul încă de la începutul secolului XX - cu toate acestea, încă nu au reușit să răspundă la întrebarea modului în care dinozaurul îşi regla temperatura corpului. Pînă în anii ’60, tiranozaurul era considerat animal cu sînge rece, din moment ce aparținea reptilelor – cu toate acestea, studiile ulterioare au arătat că reptila era cel mai probabil cu sînge cald.

Cercetătorii au descoperit acum că două găuri din partea frontală a craniului tiranozaurilor erau responsabile de termoreglarea corpului animalelor – deși anterior se credea că în acestea se dislocau mușchii maxilarului.

Găuri similare au şi aligatorii – cercetătorii au aflat acest lucru după ce au urmărit mai multe exemplare care trăiesc în grădina zoologică Sf. Augustin din Florida cu ajutorul unei camere cu termoviziune.

Drept urmare, s-a dovedit că aligatorii folosesc același mecanism de termoreglare ca și tiranozaurii.