Dinozaurii se aflau în floarea existenţei lor la momentul la care a lovit asteroidul care le-a provocat extincţia (studiu)

9 dec. 2022,, 02:00   Ştiinţă şi IT

Dinozaurii au fost doborîţi în floarea existenţei lor şi nu se aflau în declin la momentul la care a lovit asteroidul care le-a provocat extincţia, conform unui nou studiu.

Importanta descoperire oferă cea mai solidă dovadă obţinută pînă în prezent conform căreia dinozaurii au dominat lumea pînă cînd un asteroid letal a lovit Pămîntul, ducînd la dispariţia lor în masă, în urmă cu aproximativ 66 de milioane de ani, susţin cercetătorii.

Oamenii de ştiinţă au dezbătut multă vreme motivul pentru care au dispărut dinozaurii non-aviari, inclusiv Tyrannosaurus rex şi Triceratops, în timp ce mamiferele şi alte specii precum ţestoasele şi crocodilii au supravieţuit.

Constatările sugerează că mamiferele care au supravieţuit impactului cu asteroidul ar fi reuşit acest lucru deoarece se aflau deja în proces de adaptare la mediul lor şi, prin urmare, au putut suferi mai rapid anumite modificări.

Studiul, condus de o echipă internaţională de paleontologi şi ecologişti, a analizat 1.600 de date fosilifere din America de Nord.

Specialiştii au modelat lanţurile trofice şi habitatele ecologice ale animalelor terestre şi de apă dulce din ultimele cîteva milioane de ani din Cretacic şi primele cîteva milioane de ani din Paleogen, după impactul cu asteroidul.

Ei au descoperit că multe mamifere mici convieţuiau cu dinozaurii, lucru cunoscut de ceva timp de paleontologi. Noua cercetare, însă, dezvăluie că aceste vieţuitoare îşi diversificau alimentaţia, adaptîndu-se la mediile lor, devenind astfel componente mai importante ale ecosistemelor de-a lungul Cretacicului. În schimb, dinozaurii erau extrem de bine adaptaţi la mediul lor specific, a constatat studiul.

Potrivit experţilor, mamiferele nu doar au profitat de dinozaurii aflaţi pe moarte ci şi-au creat şi propriile avantaje prin diversificare - alimentaţia lor a evoluat, iar comportamentele lor au devenit mai variate, suportînd astfel schimbările climei printr-o adaptare rapidă.

Conform cercetătorilor, acest comportament a contribuit probabil la supravieţuirea acestor vieţuitoare deoarece ele au devenit mai capabile comparativ cu dinozaurii să facă faţă distrugerii radicale şi bruşte provocată de asteroid.

Alfio Alessandro Chiarenza de la Departamentul de ecologie şi biologie animală al Universităţii Vigo din Spania, coautor al studiului, a declarat: "Se pare că ecologia stabilă a ultimilor dinozauri le-a împiedicat de fapt supravieţuirea în urma impactului asteroidului, care a schimbat brusc regulile ecologice de la acea vreme. Pe de altă parte, unele păsări, mamifere, crocodilieni şi ţestoase s-au adaptat anterior mai bine la schimbările instabile şi rapide din aceste medii, ceea ce ar fi putut creşte capacitatea lor de a supravieţui cînd lucrurile au luat brusc o întorsătură negativă, după ce a lovit asteroidul".

Profesorul Steve Brusatte, preşedintele departamentului de Paleontologie şi evoluţie de la Facultatea de geoştiinţe din cadrul Universităţii din Edinburgh, a spus: "Dinozaurii se ţineau tare, avînd ecosisteme stabile, chiar pînă la momentul la care asteroidul i-a omorît brusc. Între timp, în perioada în care dinozaurii încă trăiau, mamiferele îşi diversificau dietele, ecologiile şi comportamentele. Deci, nu a fost doar faptul că mamiferele au profitat de moartea dinozaurilor, ci ele şi-au croit propriile avantaje, care din punct de vedere ecologic le-a ajutat să se adapteze în prealabil pentru a supravieţui extincţiei şi a ocupa nişele rămase vacante după moartea dinozaurilor".