Descoperire neașteptată sub apă: „lumea pierdută” a vulcanilor subacvatici

19 mai. 2023,, 01:29   Externe

Ascunsă sub apele de pe coasta de est a Australiei, oamenii de știință au descoperit o „lume pierdută” de vulcani îngropați sub Marea Tasmaniei.

Acești munți subacvatici, formați din vulcani antici, se înalță la trei kilometri peste podeaua oceanică. În ciuda înălțimii mari, porțiunea nu a fost detectată anterior, deoarece chiar și cele mai înalte vîrfuri sînt ascunse la doi km sub apele Pacificului de Sud.

„Cercetările noastre au dezvăluit în detaliu, pentru prima dată, un lanț de vulcanisubacvatici care se ridică dintr-o cîmpie abisală de aproximativ 5.000 de metri”, a explicat Tara Martin, cercetător marin de la CSIRO Australia.

Oamenii de știință au precizat că este un peisaj divers și va fi un punct biologic care sprijină o gamă diversă de viață marină. Terenul vulcanic are diferite forme și mărimi, inclusiv vîrfuri ascuțite, cît și platouri vaste, cu dealuri conice mai mici.

Descoperirea a fost făcută la bordul vasului de cercetare Investigator al CSIRO, în timpul unei călătorii a oamenilor de știință de la Universitatea Națională Australiană. Echipa a examinat relația dintre nivelurile de nutrienți și comportamentul fitoplanctonului din Curentul Australian de est, atunci cînd instrumentele lor au detectat contururile dramatice.

„Sîntem destul de siguri că aceste structuri au avut legătură cu destrămarea Australiei și Antarcticii. Lucrurile s-au întîmplat în urmă cu 30 de milioane de ani”, a mai precizat cercetătoarea Tara Martin.

Deja sînt planificate cercetări viitoare care să studieze terenul și viața marină, dar oamenii de știință bănuiesc de acum că aceste văi vulcanice ar fi locul unde se plimbă creaturi care trăiesc în adîncurile apelor.

Cercetătorii spun că așteaptă ca vizita din vară să le ofere o nouă oportunitate pentru a descoperi misterele vieții marine din zonă.