De ce avea omul de Neanderthal nasul mai mare decît îl avem noi

4 apr. 2018,, 18:32   Ştiinţă şi IT

O echipă de cercetători au înțeles de ce avea omul de Neanderthal nasul mai mare decît îl avem noi.

Potrivit acestora, neaderthalienii aveau un nas proeminent şi sinusuri largi pentru o mai bună încălzire şi umidificare a aerului rece şi uscat pe care îl inspira în cantităţi mari, scrie Agerpres.

Multă vreme, oamenii de știință nu înețelgeau de ce aveau oamenii de Neanderthal nasul mai mare, faţa lată şi plată și fălcile proeminente. Dar analizăînd în pralalel o serie de modelelor tridimensionale ale unor cranii aparţinînd omului de Neanderthal, Homo sapiens şi presupusului strămoş comun al acestora, Homo heidelbergensis, o echipă internaţională de cercetători a scos în evidenţă evoluţii distincte ale aparatului respirator.

Concluzia a fost că nasul omului Neanderthal şi cel al omului modern “încălzea şi umidifica aerul într-un mod mult mai eficient decît cel al lui Homo heidelbergensis, sugerînd că aceste două specii au evoluat pentru a rezista mai bine la climatul rece şi/sau uscat”.

Mai mult, cercetătorii au concluzionat că fosele nazale ale neanderthalienilor le permiteau să inhaleze ”mult mai mult aer” în comparaţie cu rudele lor, caracteristică ce ar putea fi explicată prin cerinţele energetice mai mari determinate de corpurile robuste şi de activităţile acestora în domeniul vînătorii.

Studiul arată că activitatea fizică a omului de Neanderthal făcea ca acesta să aibă nevoie de aproape 4.480 de calorii pe zi pentru a supravieţui în timpul iernii europene, în timp ce un bărbat de astăzi consumă aproximativ 2.500 de calorii.

“Evoluţia specială a morfologiei faciale a neanderthalienilor provine, cel puţin parţial, din adaptarea sa la frig”, se arată în studiupotrivit studiului.

Oamenii de Neanderthal au apărut în Europa, Asia Centrală şi Orientul Mijlociu în urmă cu 200.000 de ani. Ei au dispărut acum aproximativ 30.000 de ani.