Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 501
Preşedintele stiri: 3991

Coşmar sau oportunitate pentru profesori? Un program bazat pe inteligenţa artificială, capabil să facă temele elevilor

17 ian. 2023,, 02:00   Ştiinţă şi IT
2047 0

ChatGPT, un program bazat pe inteligenţa artificială (AI) şi capabil să redacteze texte cu răspunsuri la întrebări simple, s-a răspîndit foarte repede în universul educaţional, determinîndu-i pe profesori să îşi pună întrebări despre oportunitatea interzicerii sau utilizării acestuia, informează duminică AFP.

De la jumătatea lunii decembrie, la doar cîteva săptămîni după lansarea noului software de un start-up californian, OpenAI, opt universităţi australiene au anunţat că îşi vor modifica examenele şi că vor considera folosirea inteligenţei artificiale de către studenţi drept o tentativă de fraudă.

În 2023, examenele lor vor fi "supravegheate" şi vor include "o folosire sporită a hîrtiei şi a stiloului", a anunţat coordonatoarea grupului de opt universităţi australiene, Vicki Thomson, citată pe un blog al cotidianului The Australian.

Recent, după ce mai multe companii mass-media au relatat despre utilizarea tot mai frecventă a acestui program AI de către elevi din lumea întreagă, încurajaţi mai ales prin intermediul unor videoclipuri publicate pe TikTok, şcolile publice din New York au restrîns accesul la ChatGPT pe reţelele şi terminalele lor informatice.

"Acest program nu permite dezvoltarea unor competenţe de gîndire critică şi de rezolvare a problemelor, care sînt calităţi esenţiale pentru reuşita şcolară şi pentru reuşita de-a lungul întregii vieţi", a declarat Jenna Lyle, purtătoare de cuvînt a Departamentului pentru Educaţie din metropola americană.

ChatGPT este un robot conversaţional care a fost "antrenat" graţie unor cantităţi fenomenale de date publicate pe internet şi care poate "să prezică" urmarea probabilă a unui text. Dar, în absenţa capacităţii de raţionament, el produce un amestec uimitor de răspunsuri corecte şi de erori factuale sau de logică, mai mult sau mai puţin greu de detectat.

Astfel, acestui software i se întîmplă să citeze rechinul-balenă (un peşte) în rîndul mamiferelor marine, să se înşele în privinţa mărimii ţărilor din America Centrală, "să uite" anumite evenimente istorice precum Bătălia de la Amiens din 1870 sau să inventeze din nimic referinţe bibliografice.

În universul educaţional, anumite voce se pronunţă totuşi pentru integrarea acestei inovaţii în metodele de predare.

"ChatGPT este o inovaţie importantă, dar nu mai importantă decît calculatoarele sau programele de editare a textelor", care au sfîrşit prin a-şi găsi un loc în şcoală, a declarat Antonio Casilli, profesor la Institutul Politehnic din Paris şi autorul cărţii "En attendant les robots" ("Aşteptîndu-i pe roboţi"), publicată de editura Seuil.

Potrivit opiniei sale, "ChatGPT vă poate ajuta să creaţi o primă ciornă atunci vă aflaţi în faţa unei foi goale de hîrtie, dar, după aceea, trebuie totuşi să mai scrieţi, să oferiţi textului un stil propriu".

Interdicţie "contraproductivă"

Antonio Casilli consideră totodată că programul ChatGPT busculează parţial filosofia predării, bazată pe profesorul care le pune întrebări elevilor.

De această dată, elevul trebuie să întrebe el însuşi programul AI, "iar asta este o oportunitate pentru noi să vedem cum îndeplinesc elevii sarcinile de lucru ce le sînt încredinţate, să îi facem să lucreze la verificarea informaţiilor (fact-checking) şi să verifice dacă referinţele bibliografice generate sînt corecte", a adăugat profesorul italian.

Olivier Ertzscheid, cercetător în ştiinţele informaţiei la Universitatea Nantes din vestul Franţei, consideră că interzicerea noului program AI este în orice caz "contraproductivă", deoarece o astfel de măsură ar consolida dorinţa elevilor de a îl utiliza.

La fel ca după apariţia enciclopediei online Wikipedia sau a motoarelor de căutare pe internet, miza pentru elevi ar fi, potrivit părerii sale, aceea de "a experimenta limitele" noului instrument informatic.

În acelaşi timp, la nivel global începe să se organizeze şi un fel de ripostă pentru detectarea textelor generate printr-un software AI. Serviciul online GPTZero pregăteşte, de exemplu, o funcţie dedicată profesioniştilor din domeniul educaţiei, iar OpenAI lucrează deja la "un filigran statistic" aplicat odată cu generarea textului. Trişorii sînt astfel avertizaţi.

1
2
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?