Cîte planete locuibile există în apropierea Pămîntului

15 noi. 2020,, 05:00   Ştiinţă şi IT

Galaxia noastră este plină de planete locuibile, iar cercetătorii au reușit acum să avanseze și un număr aproximativ.

Telescopul Kepler al NASA a fost folosit timp de nouă ani pentru a găsi planete ce au potențialul real de a fi locuite și a identificat mii de exoplanete aflate în galaxia noastră. Dar întrebarea a rămas: cîte astfel de corpuri cerești există, de fapt?

Specialiștii din întreaga lume au analizat timp de ani întregi datele furnizate de Kepler și cred că au găsit un răspuns. Potrivit unui nou studiu publicat în The Astronomical Journal, în Calea Lactee există aproximativ 300 de milioane de planete care au potențialul de a fi locuite, adică astre solide, stîncoase, care pot avea apă în stare lichidă pe suprafața lor.

Cifra este o estimare, iar NASA arată că ele ar putea fi mult mai multe. Unele dintre ele sînt considerate ca fiind chiar în apropierea Terrei, „vecini interstelari” – cea mai apropiată fiind la circa 20 de ani-lumină depărtare.

„Cu toate că rezultatul nu poate fi considerat o valoare finală, iar apa pe suprafața unei planete este doar unul dintre multiplii factori esențiali pentru susținerea vieții, este foarte palpitant că am putut calcula cu atîta precizie faptul că aceste lumi sînt atît de comune”, a spus cercetătorul NASA, Steve Bryson, printr-un comunicat de presă.

Oamenii de știință au căutat stele similare cu Soarele, din punctul de vedere al vîrstei și temperaturii, dar și planete care să aibă o rază asemănătoare cu cea a Terrei, excluzîndu-le pe cele care ar fi putut avea o suprafață mult prea accidentată. Aceștia au luat în calcul și distanța fiecăreia față de steaua proprie, întrucît dacă o planetă este situată prea aproape de sursa de căldură apa s-ar evapora imediat, iar dacă e prea departe ar îngheța complet. O planetă locuibilă trebuie să se afle „în zona ideală”.

Pînă acum, cercetările nu s-au concentrat pe felul în care temperatura și energia ar putea fi absorbite de astfel de planete, iar noile date adiționale oferă o perspectivă inedită. După ce au luat în calcul toți acești factori, specialiștii au ajuns la concluzia că aproximativ 7% din stelele similare Soarelui ar putea „ocroti” planete locuibile. Dar cifra poate fi chiar și de 75%, au arătat astronomii.