Ce a spus Einstein în urmă cu zeci de ani a fost confirmat acum de specialiști

13 iun. 2021,, 21:00   Ştiinţă şi IT

Oamenii de știință au identificat pentru prima oară sunetul bizar emis de o gaură neagră. Iar această descoperire nu face decît să confirme o teorie mai veche propusă de Einstein. Ce sunet scoate o gaură neagră?

O echipă de fizicieni de la Massachusetts Institute of Technology a realizat un studiul în cadrul căruia a studiat sunetele emise de o gaură neagră nou-născută. Astfel, au reușit să identifice un pattern al acestor zgomote. Vezi care este legătura dintre zgomotul produs de gaura neagră și teoria lui Einstein.

Ei bine, teoria relativității generale formulată de Einstein spune că: o gaură neagră născută în urma coliziunii a altor două găuri negre, ar trebui să emită sunete în urma impactului care să producă unde gravitaționale. De asemenea, Einstein spunea că înălțimea sunetului acestor unde gravitaționale ar putea determina masa și rotația noii găuri negre formate.

Așadar, noile descoperiri confirmă faptul că o gaură neagră nu are ce oamenii de știință numesc hair, o metaforă care se referă la faptul că găurile negre ar avea doar trei proprietăți observabile: masă, rotație și încărcătură electrică.

Pentru a ajunge la această concluzie, cercetătorii au folosit ecuațiile lui Einstein pentru a determina masa și rotație găurii negre doar cu ajutorul sunetului pe care aceasta îl emite. Teoria a fost confirmată: oamenii de știință au comparat rezultatele cu măsurători deja existente și au ajuns la concluzia că acestea se potriveau.

„Ne așteptam că relativitatea generală să fie corectă, dar aceasta este prima dată cînd am reușit să o confirmăm într-un asemenea mod", a declarat Maximiliano Isi, autorul principal al studiului.

Iar pentru a detecta undele gravitaționale emise de o gaură neagră, oamenii de știință au folosit un laser, numit Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory, în 2015. După care, au au reușit să îndepărteze zgomotul și să se concentreze pe semnal, pe care l-au tradus în sunet. Ca să îți faci o idee, sunetul emis de o gaură neagră seamănă cu un ciripit de păsări, potrivit cercetătorilor.