Biologii au învățat să cîntărească balenele netede după fotografiile cu drona

5 oct. 2019,, 05:00   Ştiinţă şi IT

Un grup de biologi a prezentat un sistem pentru determinarea greutății balenelor după fotografiile făcute cu drona de la o distanță mică.

Greutatea corporală este unul dintre parametrii-cheie pentru studierea animalului. Aceasta permite calcularea metabolismul, cantitatea necesară de mîncare și starea ecologică a regiunii. Masa unor animale este foarte greu de evaluat. De exemplu, masa balenelor netede poate fi măsurată în principal pe balenele moarte, care s-au încîlcit în plasele de pescuit sau s-au aruncat la mal.

Cu toate acestea, această metodă nu permite măsurarea dinamicii schimbărilor de greutate, iar în majoritatea țărilor ea este considerată neetică. În plus, în această categorie vor intra cel mai probabil numai balenele de o anumită vîrstă sau o anumită stare de sănătate care nu este relevantă pentru alte animale.

Un grup de oameni de știință din Australia, SUA, Danemarca și Argentina, în frunte cu Frederick Christiansen de la Universitatea Aarhus, a propus să estimeze masa balenelor cu ajutorul fotografiilor și a datelor istorice.
Oamenii de știință au testat sistemul pe un grup de balene netede sudice, Eubalaena australi. Drona a făcut fotografiile zburînd deasupra balenelor la o înălțime de 20-40 m.

Drept urmare, oamenii de știință au primit fotografii cu părțile laterale și spatele balenei, i-au măsurat lungimea, lățimea și înălțimea. După aceea, biologii au construit un model 3D al balenei și au estimat volumul acesteia, calculîndu-i masa.

În medie, masa balenelor netede sudice a variat între 1 tonă la pui pînă la 42 de tone la cele mature. Acum, oamenii de știință vor efectua mai multe studii similare pentru a se asigura că această metodă funcționează.