Biologii au descoperit modul în care țînțarii își găsesc victimele

12 feb. 2020,, 05:00   Ştiinţă şi IT

O echipă de cercetători a aflat exact cum anume țînțarii găsesc căldura omului.

Se știe că atunci cînd caută o victimă, țînțarii se orientează spre căldura corpului unui animal sau om. Tradițional, se credea că ei sînt ajutați de anumiți receptori speciali care funcționează ca termometre sensibile care măsoară temperatura mediului și reacționează la căldură.
Cu toate acestea, experții de la Universitatea Harvard au presupus că acești receptori ar putea să nu răspundă la căldură, ci la frig, determinînd țînțarii să caute o sursă de căldură. Experimentul a arătat că acești receptori „reci” se bazează pe receptorii IR21a, care ajută neuronii să transmită semnale și facilitează transmiterea semnalului privind scăderea temperaturii în jurul insectei.

Conform studiului, receptorul IR21a se activează ori de cîte ori un țînțar zboară într-o zonă cu temperaturi scăzute, impunînd insecta să-și schimbe cursul. Potrivit oamenilor de știință, această descoperire face posibilă „păcălirea” senzorilor de temperatură a țînțarilor. Studierea sistemului lor senzorial va ajuta la dezvoltarea unor noi modalități de protecție împotriva pișcăturilor enervante și chiar periculoase.