Au fost descoperiți 12 sateliţi noi naturali ai planetei Jupiter

18 iul. 2018,, 22:32   Ştiinţă şi IT

Au fost descoperiți 12 noi sateliţi naturali ai planetei Jupiter, numărul total al lunilor care orbitează în jurul gigantului Sistemului solar ajungînd la 79.

Printre sateliți se află şi un obiect care se deplasează "pe contrasens" şi urmează să se ciocnească cu alte luni cu care împarte aceeaşi autostradă orbitală, a anunțat o echipă de astronomi de la Carnegie Institution for Science din Washington citați cu Reuters.

Jupiter, cea de-a 5-a planetă de la Soare, are pe orbita sa nişte luni foarte mari, aşa cum este Ganymede – cea mai mare lună din sistemul solar cu un diametru de 5.268 de kilometri – dar cele descoperite recent sînt de mici dimensiuni, practic insesizabile prin raport la diametrul lui Jupiter – 142.984 de kilometri.

Aceşti sateliţi liliputani s-au format probabil prea aproape de Jupiter şi au rămas prizonieri ai puternicei sale atracţii gravitaţionale. „Jupiter este ca un uriaş aspirator al sistemului solar pentru că este atît de masiv. Aceste obiecte s-au plasat pe orbite în jurul giganticei planete în loc să se prăbuşească pe ea. Noi credem că aceşti sateliţi sînt de fapt nişte obiecte cosmice intermediare între asteroizi şi comete. Probabil că sînt alcătuiţi din rocă şi gheaţă în proporţii sensibil egale”, a comentat Sheppard.

Poate cea mai interesantă dintre aceste luni este Valetudo, numită după zeiţa sănătăţii şi a igienei, una dintre strănepoatele zeului roman Jupiter. Valetudo se deplasează pe orbită în aceeaşi direcţie cu cea de rotaţie a lui Jupiter, însă alte cîteva mici luni se află pe aceeaşi orbită dar se deplasează în sens invers.

„‘Valetudo merge pe autostradă pe contrasens, aşa că există o probabilitate ridicată să se ciocnească cu celelalte obiecte de pe orbită. Probabil că s-a mai ciocnit cu astfel de obiecte de-a lungul timpului”, a mai susţinut astronomul american.

Cu 79 de luni, Jupiter este planeta cu cei mai mulţi sateliţi din sistemul solar, urmată de Saturn cu 62 de sateliţi.

Din punct de vedere astronomic, o lună este definită ca orice obiect, indiferent de dimensiuni, care se află pe orbita unei planete (nu a Soarelui). Doar primele două planete din sistemul solar, Mercur şi Venus, nu au astfel de sateliţi.