Astronomii au descoperit o planetă singuratică, cu o puternică auroră boreală

8 aug. 2018,, 02:26   Ştiinţă şi IT

Oamenii de știință au descoperit o planetă singuratică, ce generează o puternică auroră boreală și care plutește prin spațiu la 20 de ani lumină de Pămînt.

Studierea sa ar putea duce la descoperirea altor planete din afara sistemului nostru solar.

Planeta „orfană' este de 12 ori mai mare decît Jupiter și plutește în derivă, singură, în spațiu. Astrofizicienii spun că este vorba despre un obiect ceresc liber de masă planetară, adică avînd masa unei planete, dar care nu este legat gravitațional de nicio stea. Astfel, planeta rătăcește prin spațiu ca un obiect independent.

Planeta a primit numele 'SIMP J01365663 + 0933473', după ce a fost observată, prima oară, în 2016, cu ajutorul radiotelescopului Very Large Array (VLA) din New Mexico. Inițial însă a fost luată drept o pitică cenușie.

Obiectul ceresc este la granița dintre o planetă și o pitică cenușie, spune dr. Melodie Kao, astronom la Universitatea de Stat din Arizona, citat de The Independent. Piticile cenușii sînt dificil de clasificat, pentru că ele sînt prea mari pentru a fi considerate planete și prea mici pentru a fi considerate stele.

Datele cele mai recente arată că planeta singuratică este mai tînără decît se credea, ceea ce indică faptul că ar fi vorba despre o planetă 'rebelă' și 'orfană', fără a face parte dintr-un sistem solar.

Astronomii mai au de determinat natura exactă a acestui obiect ceresc, însă descoperirea promite să aducă informații surprinzătoare, care ne-ar putea ajuta să înțelegem procesele magnetice, spune dr. Kao. Cu precădere, specialiștii speră că atitudinea aurorei sale boreale va permite înțelegerea mai bună a funcționării planetelor extrasolare. Deocamdată, ei au descoperit că această planetă are un cîmp magnetic incredibil de puternic, de circa 200 de ori mai mare decît cel al lui Jupiter, ceea ce ar explica dimensiunea excepțională a aurorei sale.