Astronomii au descoperit o planetă-gigant care nu ar trebui să existe

5 oct. 2019,, 21:59   Ştiinţă şi IT

Astronomii au descoperit o planetă atît de mare încît nu ar trebui să existe, potrivit legilor fizicii.

GJ 3512b este o planetă situată la aproximativ 284 de miliarde de kilometri de Pămînt și este gigantică, cîntărește de 270 de ori mai mult decît Soarele nostru.

Este atît de mare încît nu ar trebui să existe, conform teoriilor actuale despre planete și despre modul în care acestea se formează, scrie portalul SF Gate.

Descoperirea, publicată în revista Science, a fost posibilă datorită observațiilor cumulate ale telescoapelor de la Calar Alto, Sierra Nevada și Montsec, Spania și Observatorului Las Cumbres din California.

Jupiter, cea mai mare planetă din sistemul nostru solar, cîntărește de aproximativ 1.047 de ori mai puțin decît soarele. Planeta GJ 3512b are aproximativ jumătate din dimensiunea Jupiter, dar este de aproximativ 250 de ori mai masiv decît steaua sa.

Conform modelelor existente, acest lucru face ca GJ 3512b să fie mult prea mare pentru a orbita o pitică roșie de acest tip M.

"În jurul unor astfel de stele, ar trebui să existe doar planete de dimensiunea Pămîntului sau Super-Pămînturi ceva mai masive", a declarat Christoph Mordasini, coautorul studiului din revista Science.

Existența GJ 3512b pune în discuție modelul de bază din astronomia actuală, folosit pentru a explica modul în care se formează planetele din sistemul nostru solar.

Acest model este acceptat pe scară largă de oamenii de știință ca o explicație a modului în care au apărut planetele ca Pămîntul. Dar GJ 3512b constituie un caz foarte puternic în favoarea altui model cosmologic, modelul de „instabilitate a discului", o teorie mai nouă, care se aliniază mai consistent cu constatarea.

"Această exoplanetă dovedește că modelul de instabilitate gravitațională poate juca un rol în formarea planetelor gigant", a explicat autorul principal al studiului, Juan Carlos Morales.