Această formă de cancer ar putea fi vindecată cu un tratament revoluționar

1 feb. 2020,, 20:31   Ştiinţă şi IT

Oamenii de știință au reușit în premieră să transforme celulele cancerului de sîn în celule de grăsime, iar acum sîntem cu un pas mai aproape de descoperirea unui leac pentru cancerul la sîn.

Experimentul a fost făcut pe șoareci. Pentru a-l duce la bun sfîrșit, ei au exploatat un proces specific celulelor canceroase metastatice. Atunci cînd te tai la deget sau cînd organele unui făt cresc, celulele epiteliale ajung să nu mai arate normal și să pară mai fluide. Ele se transformă într-un tip de celule stem, care ulterior se transformă în orice celule are nevoie corpul.

Întregul proces se numește tranziția epitalial-mezenchimală (EMT). Celulele canceroase pot folosi atît acest proces, cît și cel invers (tranziția mezenchimal-epitelială) pentru a se răspîndi în corp și a metastaza.

Cercetătorii au realizat studiul pe șoareci, cărora le-au implantat forme agresive de cancer la sîn. Ulterior, i-au tratat atît cu un medicament de diabet (rosiglitazone) și un tratament de cancer (trametinib). Cînd aceste medicamente erau folosite în cadrul unora din cele două procese de tranziție mai sus menționate, celulele canceroase se transformau în celule adipoase, în loc să se împrăștie mai departe în corp, într-un proces numită adipogeneză.

„Modelele folosite în acest studiu au permis evaluarea diseminării adipogenezei celulelor canceroase în împrejurimile imediate ale tumorilor”, au subliniat oamenii de știință. „Rezultatele indică că […] terapia combinată cu rosiglitazone și trametinib țintește în mod specific celulele canceroase cu plasticitate crescută și le induce adipogeneza”.

Partea bună este că ambele medicamente implicate în studiu sînt deja aprobate de FDA, așa că tratamentul ar putea fi implementat mult mai repede decît în mod normal în testele clinice efectuate asupra oamenilor.

„În viitor, această metodă terapeutică inovativă ar putea fi folosită în combinație cu chemoterapia convențională pentru a suprima atît creșterea tumorii primare, cît și formarea de metastaze fatale”, a explicat autorul senior al studiului, Gerhard Christofori.